لینک های دسترسی

Breaking News

مودی: هند برای همکاری آمده است نه برای رقابت


نخستین سفر نریندرا مودی، صدراعظم هند به افغانستان
نخستین سفر نریندرا مودی، صدراعظم هند به افغانستان

نریندرا مودی، صدراعظم هند روز جمعه در مراسم افتتاح تعمیر جدید شورای ملی افغانستان ضمن سخنرانی خود روابط میان هند و افغانستان را دیرینه و قوی دانست و گفت که میان مردم این دو کشور ارزشهای مشترک زیادی وجود دارد.

آقای مودی در مورد حضور هند در افغانستان گفت که کشور اش به نیت مساعدت دستیار افغانهاست " شما میدانید که هند اینجا برای همکاری حضور دارد نه برای رقابت، برای اساس و تهداب گذاری آینده، نه اینکه آتش جنگ را دامن زند، برای مهیا کردن امکانات زندگی، نه اینکه یک ملت را نابود نماید."

صدراعظم هند افزود، تاریخ نشان داده است که افغانها هیچگاه کشور شان را میدان رقابت های دیگران نخواهد ساخت و هیچگاه برای اهداف دیگران کار نخواهد کرد.

نریندرا مودی، ابراز امیدواری نمود که پاکستان نقش پل میان آسیای مرکزی و آسیای جنوبی را ایفا نماید و به اینگونه، امکانات انتقال انرژی از آسیای مرکزی به آسیای جنوبی میسر خواهد شد.

آقای مودی از افغانها خواست به سخنان دیگران گوش ندهند که حضور هند را در افغانستان به چشم شک می نگیرند.

او گفت " هرگز اخلاص، صداقت و تعهدات ما را به دیده شک مه نگرید. شما قوت دوستی ما را دیده اید، شما در مورد چیزی که میبینید قضاوت کنید بشمول قنسلگری های سری، نه چیزی را که دیگران به شما می گویند."

نریندرا مودی در مورد تآمین صلح در افغانستان نیز صحبت کرد و گفت که تا زمانیکه فعالیت های تروریستی در امتداد سرحدات افغانستان دوام داشته باشد، امنیت در این کشور برقرار شده نمی تواند.

او گفت که دهشت افگنی و خشونت آینده افغانستان را ساخته نمی تواند و نه هم انتخاب افغانها را تغییر میدهد.

صدراعظم هند ضمن صحبت خود وعده سپرد که هند پروگرام تحصلی را برای محصلین افغان ادامه خواهد داد تا هر سال یک هزار محصل افغان در پوهنتون های هند تحصیل نمایند. او همچنان اعلام کرد که کشورش برای فرزندان آنعده کارکنان قوای امنیتی افغانستان که در جنگ جاری جان خود را از دست داده اند، پنجصد بورس تحصلی مهیا سازد.

صدراعظم هند همچنان در مورد بند سلما گفت که به زدوی در بند سلمان آب جاری، و انرژی برق تولید خواهد شد.

محمد اشرف غنی، رئییس جمهور افغانستان نیز روابط هند و افغانستان را دیرینه و تاریخی دانست و گفت که کمک های هند به افغانها چند جانبه است.

آقای غنی گفت " دولت هند تنها در مورد امنیت افغانستان سخن نمی گوید، بلکه در عمل به اثبات میرساند که با دولت افغانستان همکار است نه با گروه های مخالف آن."

آقای غنی سپردن سه بال هلی کوپتر را به قوای امنیتی افغانستان نمونه خوب امداد های هند دانست و گفت که هند تنها در زمینه امنیت نه بلکه در عرصه مختلف با افغانها مساعدت می نماید.

آقای غنی از صدراعظم هند خواست تا توجه خود را به پروژه چاه بهار در ولایت نیمروز افغانستان جلب نماید.

آقای مودی بعد از سپردن سه بال هلی کوپتر در میدان هوایی کابل به عبدالله عبدالله، رئیس اجرائیه حکومت افغانتسان، عازم کشورش گردید.

XS
SM
MD
LG