لینک های دسترسی

Breaking News

‎ هند به خریداری میزایل اس-۴۰۰ روسی توافق کرد


با وجود هشدار امریکا به هند، دهلی جدید به خریداری سیستم دفاعی میزایل اس-۴۰۰ روسی توافق کرد
با وجود هشدار امریکا به هند، دهلی جدید به خریداری سیستم دفاعی میزایل اس-۴۰۰ روسی توافق کرد

مسکو روز جمعه اعلام کرد که دهلی جدید توافق کرده است تا سیستم دفاعی میزایل اس-۴۰۰ را از روسیه خریداری کند.

این توافق در حالی صورت می گیرد که دو روز قبل ایالات متحده به هند هشدار داد که هرگاه دهلی جدید از مسکو این سیستم دفاعی را خریداری کند، با وضع تعزیرات امریکا مواجه خواهد شد. اما با وجود هشدار واشنگتن، دهلی جدید به خریداری سیستم دفاعی میزایل های اس-۴۰۰ ساخت روسیه، توافق کرد.

هرچند این توافق در ملای عام امضا نشده است، بر اساس گزارش ها، این توافق در جریان سفر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، به دهلی جدید، نهایی و امضا شده است.

پس از گفتگو ها میان ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، و نرندا مودی، صدراعظم هند، در دهلی جدید، مقامات دو کشور هشت توافق را امضا کردند که شامل انرژی اتمی و خط آهن نیز می شود.

در جریان سفر رئیس جمهور روسیه به هند، هشت توافق میان دو کشور به امضا رسید
در جریان سفر رئیس جمهور روسیه به هند، هشت توافق میان دو کشور به امضا رسید

دیمتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفته است که "این توافق در حاشیۀ نشست [دهلی جدید] امضا شده است."

ارزش کلی سیستم میزایل اس-۴۰۰ پنج میلیارد دالر امریکایی تخمین شده است. این سیستم نظامیان هندی را قادر خواهد کرد تا طیاره های جنگی و میزایل ها را "به گونۀ بی سابقه" هدف قرار بدهد.

ایالات متحده گفته است، کشور های که با سکتور دفاعی و استخباراتی روسیه در تعامل قرار دارند، مورد تعزیرات واشنگتن قرار خواهند گرفت. این تعزیرات بر اساس قانون موسوم به "مقابله با دشمنان امریکا از طریق تعزیرات" وضع می شود که از سوی دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده در آگست ۲۰۱۷ آنرا توشیح شد.

روسیه به خاطر دخالت در انتخابات ۲۰۱۶ امریکا، اشغال جزیرۀ کریمیه در اوکراین و دخالت در جنگ داخلی سوریه معروض با تعزیرات واشنگتن شده است.

ماه گذشته، ایالات متحده بر نظامیان چین نیز به خاطر خریداری سیستم میزایل های اس-۴۰۰ روسی که سال گذشته صورت گرفته بود، تعزیرات وضع کرد.

هند که به خاطر مقابله با نفوذ چین و پاکستان تلاش دارد به این سیستم دافع هوا دست یابد، ابراز امیدواری کرده است که واشنگتن به خاطر این معامله، دهلی جدید را از وضعت تعزیرات اقتصادی معاف کند.

سیستم اس ۴۰۰ روسی قادر به سرنگون ساختن پیشرفته ترین طیاره های جنگی است و حتا جت هایی را که قادر به فرار از رادار می باشد، نیز هدف گرفته می تواند.

در جریان جنگ سرد، بیش از ۸۰ درصد جنگ افزار هند روسی بود اما در چند دهۀ اخیر هند اسلحۀ امریکایی را نیز در دسترس قوای مسلح خود قرار داده است. اکنون امریکا یکی از بزرگترین فراهم کنندۀ اسلحه به هند بوده و تنها در یک دهلۀ گذشته به ارزش ۱۵ میلیارد دالر اسلحه به هند فراهم کرده است.

XS
SM
MD
LG