لینک های دسترسی

Breaking News

مرگ و میر ناشی از کروناویروس در هند از مرز ۳۰۰ هزار نفر گذشت


مرگ و میر ناشی از ابتلا به کووید۱۹ در هند در حالی از مرز ۳۰۰ هزار گذشته است که هنوز هم شیوع مرگبار این همه‌گیری در آن کشور به سرعت ادامه دارد.

هرچند گسترش کروناویروس در شهرهای بزرگ هند تا حدی مهار شده است، به گفتۀ مقام‌های صحی هند، این همه‌گیری در ساحات روستایی و عمدتاً فقیر نشین آن کشور هنوز هم با قساوت تمام قربانی می‌گیرد.

کمبود واکسین کووید۱۹که سبب شده است مردم به موقع واکسین نشوند یا هم دریافت دوز دوم واکسین به تاخیر بیفتد به اضافۀ شیوع مرگبار یک نوع نادر و کشندۀ فنگس، در افزایش مرگ و میر مبتلایان کووید۱۹ در هند دخیل دانسته شده است.

اکنون هند پس از ایالات متحده که بیش از ۳۳.۱ میلیون مورد ابتلا و نزدیک به ۵۹۰ هزار مرگ ناشی از کووید۱۹ را گزارش داده است، با نزدیک به ۲۷ میلیون واقعۀ مثبت و افزون بر ۳۰۳ هزار مورد مرگ، از رهگذر شیوع و تلفات ناشی از همه‌گیری کروناویروس دومین کشور در سطح جهان است.

وزارت صحت هند روز دوشنبه ۲۴ می (سوم جوزا) گزارش داد که در ۲۴ ساعت گذشته ۴۴۵۴ نفر در اثر ابتلا به کووید۱۹ در آن کشور جان باخته و بیش از ۲۲۲ هزار واقعۀ جدید بیماری ثبت شده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری اسوشیتدپرس، کمبود شدید آکسیجن هنوز هم در شفاخانه‌های دهلی جدید محسوس بوده و بیماران که ظرفیت گنجایش آنان در شفاخانه‌های شهر موجود نیست، به دلیل بیماری در خانه هایشان جان می‌سپارند.

بر اساس این گزارش، در ساحات روستایی، بیماران پیش از اینکه آزمایش شوند و کووید۱۹ در نزد آنان ثبیت شود، از فرط مشکلات تنفسی و تب شدید جان می‌سپارند.

در چند هفتۀ گذشته، صدها جسد از زیر ریگ‌های نرم کناره‌های دریای گنگا در ایالت اترپردیش پیدا شده است. هرچند مقام‌های صحی هند تایید نکرده اند که این افراد در اثر ابتلا به کووید۱۹ درگذشته باشند، مردم محل و کاربران شبکه‌های اجتماعی در هند ابراز نگرانی کرده اند که آنان در اثر شیوع مرگبار کروناویروس جان باخته اند.

با آنکه هند بزرگترین تولید کنندۀ واکسین در جهان است و به شمار زیادی از کشورها به شمول افغانستان صدها هزار دوز واکسین کووید۱۹ را فراهم کرده است، روند تطبیق واکسین در هند در روزهای اخیر کند شده است و شماری از ایالت‌های آن کشور گفته اند که مقدار بسندۀ واکسین در اختیار ندارند.

تا کنون از جمعیت حدود ۱.۴ میلیاردی هند فقط نزدیک به ۴۲ میلیون نفر واکسین کووید۱۹ دریافت کرده اند.

نخستین واقعۀ کووید۱۹ در هند به تاریخ ۱۲ مارچ ۲۰۲۰ تثبیت شد و تا اواخر اپریل همان سال شمار واقعات به ۲۰۰ هزار رسید. اما شیوع گونۀ جهش یافتۀ این ویروس در چند هفتۀ اخیر میزان ابتلا و مرگ و میر ناشی از کروناویروس را به گونۀ بی پیشینه بلند برده و زیربنای از قبل ضعیف صحی هند را در ورطۀ سقوط رسانده است.

XS
SM
MD
LG