لینک های دسترسی

Breaking News

هیات وزارت خارجهٔ هند به کابل سفر کرد


برای نخستین‌بار پس از مسلط شدن طالبان بر افغانستان‌، یک هیات بلندپایهٔ هندی به کابل سفر کرده است.

وزارت خارجهٔ هند امروز پنحشنبه‌ دوم جون (۱۲ جوزا) در اعلامیه‌ای گفته است که هدف سفر این هیات به کابل، نظارت از روند کمک‌های بشری دهلی جدید به افغان‌ها و دیدن از برخی پروژه‌هایی است که هند آن را تمویل می‌کند.

در اعلامیه آمده است که این هیات وزارت خارجهٔ هند در دیدار با مقامات طالبان، در مورد کمک‌های بشری هند به افغان‌ها صحبت کرده و نیز با مسوولان نهادهای دخیل در روند امدادرسانی در افغانستان ملاقات‌هایی خواهند داشت.

هند پس از به قدرت‌رسیدن طالبان در اگست سال گذشتهٔ میلادی، کمک ۵۰هزار تن گندم را به افغانستان تعهد کرده است.

وزارت خارجهٔ هند گفته است که آن کشور با توجه به نیازمندی افغان‌ها در بخش‌های مختلف کمک کرده است که شامل ۲۰هزار تن گندم، ۱۳ تن دارو، ۵۰۰هزار دوز واکسین کووید۱۹ و لباس‌های زمستانی می‌شود.

در اعلامیه آمده است که گندم کمک‌شده در اختیار برنامهٔ جهانی غذا در افغانستان قرار گرفته و دارو نیز از طریق سازمان جهانی صحت به شفاخانهٔ اندراگاندی در کابل سپرده شده است.

حکومت طالبان تا اکنون در مورد سفر این‌ هیات وزارت خارجهٔ هند به کابل چیزی نگفته است، اما قبلاً امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجهٔ حکومت طالبان، در مصاحبه با یک تلویزیون هندی، از حکومت هند خواستار بازگشایی سفارت این کشور در افغانستان شده است.

انس حقانی، یک مقام دیگر حکومت طالبان نیز در گفتگو با شبکهٔ تلویزیونی "نیوز ۱۸" هند گفته است که به تمامی منافع و نگرانی‌های هند در افغانستان رسیدگی می‌شود.

هند پس از تسلط طالبان بر افغانستان، تمام دفاتر دیپلماتیک خود را در افغانستان مسدود کرد.

کمک‌های هند به افغانستان

هند از جمله کشورهایی است که طی دو دههٔ گذشته، برخی پروژه‌های بزرگ را در افغانستان تمویل و احداث کرده است.

ساخت بند آب سلما در هرات، ساختمان پارلمان افغانستان، سرک زرنج - دلارام، برخی سب‌استیشن‌های برق، سردخانه‌های میوه و سبزی و برخی پروژه‌های دیگر، نمونه‌هایی از مساعدت هند به افغانستان است.

همچنان هند در بخش اهدای بورسیه‌ها به دانشجویان افغان زمینهٔ تحصیل را فراهم کرده است.

پیش از این سفارت هند در کابل گفته بود که طی ۱۵ سال گذشته، هند در حدود دو میلیارد دالر به افغانستان کمک کرده است.

وزارت خارجهٔ هند نیز در اعلامیۀ اخیر خود گفته است که آن کشور در آینده نیز به کمک‌های بشری به افغانستان ادامه می‌دهد، چون به گفتهٔ این وزارت‌، هند با مردم افغانستان روابط دیرینهٔ تاریخی و تمدنی دارد.

XS
SM
MD
LG