لینک های دسترسی

Breaking News

هند جلو پیوستن جوانان هندی به داعش را می گیرد


تا کنون ۱۱ جوان مسلمان هندی توانسته اند به صفوف داعش در عراق و سوریه بپیوندند
تا کنون ۱۱ جوان مسلمان هندی توانسته اند به صفوف داعش در عراق و سوریه بپیوندند

به دنبال نشر گزارشها مبنی بر نفوذ گروه دولت اسلامی در میان جوانان بنیادگرای هندی، اینک وزارت داخلۀ آن کشور تهدید داعش را در هند واقعی خوانده است. وزارت داخلۀ هند پلانی را انکشاف می دهد تا با استفاده از مشاورت و برنامه های پیشگیرنده اجتماعی جوانان مسلمان را از آمیزش با داعش منصرف و بی میل سازد.

از جمع ۲۹ ایالت هند ۱۲ ایالت به گونۀ ویژه در معرض این خطر قرار داد. حکومت مرکزی هند از این ایالتها خواسته است تا ستراتیژی های شان را طرح کرده و از طریق پدران و مادران و رهبران اجتماعی با این جوانان کار کنند.

وزارت داخلۀ هند گزارش می دهد که در سه سال گذشته حدود ۲۵ جوان هندی شناسایی شده است که مجذوب داعش شده بودند و از آن جمله ۱۱ تن آنان توانسته بودند که به صفوف آن گروه تندرو در عراق و سوریه بپیوندند.

اجی سانی رئیس انستیتیوت مدیریت منازعات در دهلی جدید می گوید که گروه دولت اسلامی، شبیه القاعدۀ پس از حملات دهشت افگنی یازدهم سپتمبر است. او می گوید که این گروه شاید طرفدارانی را در هند به خود جذب کند، اما تاثیر واقعی بسیار اندک دارد.

سانی می گوید که شماری از گروه های فعال در هند به اسامه بن لادن رهبر پیشین القاعده وفاداری نشان دادند، اما در داخل هند تاثیر بسیار اندک عملیاتی داشتند. او می گوید که وضعیت در خصوص داعش نیز به همین سان است و به گفتۀ وی شمار اندک افراد از هند برای پیوستن به داعش به سوریه و عراق سفر کردند. سانی اضافه می کند که تهدید گروه دولت اسلامی در هند "ناچیز" است.

نفرت مسلمانان هند از داعش

اکثر روحانیان مسلمان در هند گروه تندرو دولت اسلامی را به خاطر کاربرد تاکتیکهای ظالمانه محکوم کرده اند. مولانا خالد رشید فرنگی محلی یکی از امامان سرشناس شهر لکهنو گفت که گروه دولت اسلامی در میان ۱۸۰ میلیون مسلمان هندی به صفت یک گروه "ضد اسلامی" شناخته شده است.

با اینحال به باور این روحانی مسلمان، طرح حکومت هند برای مبارزه با بنیادگرایی یک عمل بی مفهوم است. او استدلال می کند که تنها ۲۵ جوان هندی مجذوب داعش شده است و با این ارقام می پرسد که حکومت چگونه داعش را تهدیدی به مسلمانان هند تلقی می کند؟

مولانا رشید می گوید که ۹۹.۹ درصد مسلمانان هند در مورد داعش دانسته و از آن گروه به خاطر آسیب رساندن به چهرۀ اسلام در جهان، نفرت دارند. او اضافه کرد که پلان حکومت برای مبارزه با بنیادگرایی اسلامی در نهایت به ایجاد حس دهشت در میان مسلمانان هندی خواهد انجامید.

پس از اکثریت هندو، مسلمانان بزرگترین اقلیت مذهبی در هند بوده و ۱۴ درصد کل جمعیت آن کشور را تشکیل می دهند.

خطر قطبی شدن اجتماعی

پراسنجیت بسواس، استاد پوهنتون هیل در هند می گوید که برنامۀ جداسازی از بنیادگرایی می تواند گمانه زنی‌ها و نفرت جدید را در میان مسلمانان ایجاد کند، کسانیکه به گفتۀ وی در گذشته هدف خشونت های فرقه یی بوده اند.

بسواس گفت "تنها هدف قرار دادن جوانان مسلمان در این برنامه، مملو از خطر قطبی شدن و دگرسازی اجتماعی بوده و بنابراین، رویکرد حکومت، شکل چهره شناسی و نظارت از جوانان مسلمان را به خود خواهد گرفت."

طرفداران طرح مبارزه با بنیادگرایی در هند می گویند که تطبیق این طرح در تیلانگانا موفق به در آمد و در سایر جاها نیز کامیاب خواهد بود.

نگی ریدی یکی از آمران پولیس در تیلانگانا مرکز حیدرآباد می گوید که پس از شنود مکالمۀ شماری از جوانان که مایل به پیوستن به داعش در عراق و سوریه بودند، این جوانان به کمک پدران و مادران شان، متنفذین محلی و رهبران مذهبی تحت پوشش برنامۀ جداسازی از بنیادگرایی قرار گرفتند. ریدی می گوید که این جوانان پاسخ خوب داده و به موفقیت برنامه کمک کردند.

این افسر پولیس هند می گوید که رهبران مذهبی نقش عمدۀ را بازی کرده و جوانان را قناعت دادند که عملکردهای گروه دولت اسلامی هیچ گونه جایگاه در قرآن ندارد. ریدی گفت "کسانیکه بر ضد برنامۀ حکومت حرف می زنند باید به تیلاگانا بیایند و ببینند جوانانیکه به هدف پیوستن به داعش خانواده های شان را ترک کرده بودند، دوباره به زندگی عادی برگشته و آرامش را در خانواده های شان آورده اند."

XS
SM
MD
LG