لینک های دسترسی

Breaking News

رهایی ۲۲۰ ماهیگیر هندی، تلاش اسلام آباد برای تنشزدایی با دهلی


پاکستان طمع دارد که هند نیز ماهیگیران پاکستانی را رها کند.
پاکستان طمع دارد که هند نیز ماهیگیران پاکستانی را رها کند.

مقام‌های پاکستانی به عنوان اقدام حسن نیت برای رفع تنش‌های جاری با هند، روز یکشنبه ۲۲۰ ماهیگیر هندی را که در پاکستان بندی بودند، رها کردند.

در بیش از یکسال گذشته، این ماهیگیران به اتهام اینکه وارد قلمرو آبی پاکستان در بحیرۀ عرب شده اند، از سوی نگهبانان ساحلی پاکستان بازداشت شده بودند.

هند نیز ماهیگیران پاکستانی را به عین اتهام بازداشت کرده است و اکنون مقام‌های پاکستانی طمع دارند که دهلی جدید نیز حسن نیت خود را نشان دهد.

حسین شاه، یک مقام پولیس پاکستان، به خبرگزاری رویترز گفته است که ۵۱۸ ماهیگیر هندی در پاکستان بندی بودندکه امروز ۲۲۰ تن آنان رها شدند. آقای شاه گفته است که ۲۱۹ تن دیگر آنان به تاریخ پنجم جنوری رها خواهند شد.

روابط میان هند و پاکستان –دو رقیب اتمی – که همواره پر فراز و نشیب بوده است، در ماه سپتامبر پس از کشته شدن ۱۸ سرباز هندی توسط مردان مسلحی که به گفتۀ مقام‌های هندی همه پاکستانی بودند، به تیره‌گی بیشتر گرایید.

محمد علی شاه، رئیس اتحادیۀ ماهیگیران پاکستان، در صحبت با خبرگزاری رویترز از اقدام حسن نیت کشورش سپاسگزاری کرد، اما ابراز آرزومندی کرد که هند نیز ۱۵۶ ماهیگیر پاکستانی به شمول ۱۳ کودک را آزاد سازد.

نریش، یکی از ماهیگیران هندی آزاد شده، به خبرگزاری رویترز گفت "بسیار خوشحالم که دوباره به خانواده‌ام در گجرات می‌پیوندم. با ما به خوبی رفتار می‌کردند. از حکومت هند می‌خواهم که ماهیگیران زندانی پاکستانی را رها کند."

بر اساس کنوانسیون سازمان ملل متحد در مورد قوانین ابحار، اگر ماهیگیران مرزهای آبی را عبور می کنند، باید به آنان هشدار داده شده و جریمه شوند، نه اینکه بازداشت شوند.

رئیس اتحادیۀ ماهیگیران پاکستان از هر دو کشور رقیب خواست که به این کنوانسیون احترام گذاشته و از بازداشت ماهیگیران پرهیز کنند.

XS
SM
MD
LG