لینک های دسترسی

Breaking News

هند و روسیه روابط تجارتی شان را تقویت می‌بخشند


نرندرا مودی، صدر اعظم هند (راست) و ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه
نرندرا مودی، صدر اعظم هند (راست) و ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه

یک هیات ۵۰ عضوی تجارتی هند روز دوشنبه سفر چهار روزه را به روسیه آغاز می‌کنند تا راه‌های تعمیق روابط اقتصادی دو کشور را جستجو کنند.

مقام‌های هند و روسیه گفته اند که مسکو و دهلی جدید همچنان سرگرم گفتگوها در مورد تجارت آزاد میان دو کشور اند.

در ماه‌های اخیر، مسکو به بزرگترین صادرکنندهٔ نفت خام برای هند مبدل شده است، زیرا روسیه که زیر بار تحریم‌ها قرار گرفته و صادرات آن به اروپا کاهش یافته، در تلاش تقویت تجارت با کشورهای آسیایی است.

هند به تحریم‌های غرب علیه روسیه نپیوسته و نه هم آشکارا و صریح تهاجم روسیه را بر اوکراین تحریم کرده، بلکه تنها خواستار مذاکرات برای پایان بخشیدن به جنگ شده است.
قرار است، هیات تجارتی هند در مسکو و سنت پیترسبرگ با متشبثین و خریداران روسی دیدار کنند.

اجی سهای، رییس انجمن صادرکنندگان هندی به صدای امریکا گفت: "ما فرصت‌هایی را در روسیه می‌بینم و از همین رو این هیات را اعزام می‌کنیم. آنان بازارهای مواد خوراکی و محصولات زراعتی را بررسی خواهند کرد."

سهای گفت که هدف این است که صادرات هند به روسیه امسال دو برابر شده و به حدود پنج میلیارد دالر در سال برسد.

کارشناسان امور تجارت به این باور اند که هند با افزایش صادرات به روسیه در نظر دارد که کسر بیلانس تجارتی ناشی از واردات نفت خام از آن کشور را مرفوع کند.

واردات هند از روسیه از سال ۲۰۲۱ به اینسو چهار برابر شده و به ۴۶ میلیارد دالر در یک سال رسیده است، حالانکه صادرات هند به روسیه هنوز کمتر از سه میلیارد دالر در سال است.

اما با کمرنگ شدن تجارت روسیه با غرب،‌ مسکو در تلاش است تا کالاها، به شمول وسایل برقی و پرزه جات موتر، را از هند وارد کند.

منوچ جوشی، پژوهشگر در بنیاد تحقیقاتی آبزرور به صدای امریکا گفت: "این یک وضعیت باد آورده است. ما نفت را با تخفیف وارد می‌کنیم که مزیت بزرگی برای هند است. هند در حال حاضر روزانه بیش از یک میلیون بیرل نفت از روسیه وارد می‌کند. اکنون که آنان [روسیه] زیر تحریم‌ها اند، هند فرصتی را برای ترویج صادرات خود نیز می‌بیند، که خود مزیت دیگری است."

روسیه از چند دهه به اینسو، یکی از بزرگترین صادرکنندگان اسلحه و تجهیزات دفاعی به هند است. با آنکه هند در دو دههٔ پسین،‌ مشارکت استراتیژیک خود را با ایالات متحده و دیگر کشورهای غربی تقویت کرده است، روابط این کشور با مسکو نیز گرم و مستحکم حفظ شده است.

سوبرامونیم جیشنکر، وزیر خارجهٔ هند هفتهٔ گذشته روابط کشورش را با روسیه "باثبات‌ترین" رابطه خواند و افزود که این مشارکت توجه را به خود معطوف کرده است، نه به خاطر اینکه متغیر شده بلکه به خاطر اینکه بدون تغییر باقی‌مانده است.

جیشنکر گفت که با توجه مسکو به سمت آسیا، منابع و تکنالوژی روسیه می‌تواند در رشد هند سهم قوی داشته باشد.

با اینحال، کارشناسان هندی به این باور اند که مسایلی چون تدارکات، دسترسی به بازار و مشکلات پرداخت، به عنوان چالش در روابط تجارتی هند و روسیه باقی مانده است.

با آنکه غرب از هند خواسته است که به خاطر تهاجم روسیه بر اوکراین، تدریجاً از مسکو فاصله بگیرد، دهلی جدید به تعامل بیشتر اقتصادی با مسکو اقدام کرده است.

جوشی گفت: "پیام هند به غرب واضح است. ما روابط را بر اساس منافع خود مان دنبال می‌کنیم و هرجایی که منافع مان باشد، آنجا خواهیم رفت. بلی، غرب می‌خواست هند را زیر فشار قرار دهد تا از روسیه نفت نخرد، ‌اما با موضعگیری دهلی جدید در زمینه سر سازگاری نهاد."

XS
SM
MD
LG