لینک های دسترسی

Breaking News

توانایی هلیکوپتر های امریکایی نسبت به روسی در افغانستان کمتر است--گزارش


وزارت دفاع ایالات متحده گفته است که هلیکوپتر های بلک هاک ساخت امریکا که برای حکومت افغانستان فراهم شده است، در برخی موارد در مقایسه با هلیکوتر های ساخت روسیه از توانایی کمتر برخوردار است.

در گزارش تازه نشر شدۀ ربع وار سرمفتش ویژۀ پنتاگون آمده است که هلیکوپتر های بلک هاک دارای "چندین مشکل است که تا حال به آن رسیدگی نشده است."

گلن فن، سرمفتش پنتاگون گفته است که هیلکوپتر های "بلک هاک از توانایی باربری برخوردار نیست" و در عین حال بر عکس هلیکوپتر های Mi-17 ساخت روسیه گنجایش کارگوی نسبتاً بزرگ را ندارد.

آقای فن در این گزارش گفته است که دو هلیکوپتر بلک هاک قادر است تا بار یک هلیکوپتر Mi-17 را انتقال بدهد.

سرمفتش پنتاگون همچنین گفته است که هلیکوپتر های بلک هاک مثل هلیکوپتر های Mi-17 قادر نیست در ارتفاعات بلند پرواز کند، بنا بر این، هلیکوپتر های ساخت امریکا نمی تواند در مناطق دور افتادۀ افغانستان مثل هلیکوپتر های Mi-17 عمل کند.

اما یک سخنگوی پنتاگون گفته است که هلیکوپتر های بلک هاک قادر به ۹۰ در صد کارایی هلیکوپتر های Mi-17 ساخت روسیه است.

قانونگذاران امریکایی از شش سال به این سو بر حکومت ایالات متحده فشار وارد کرده اند تا هلیکوپتر های ساخت امریکا جایگزین هلیکوپتر های Mi-17 ساخت روسیه در افغانستان شود و دلیل عمدۀ آن مداخلات مسکو در خارج از آن کشور عنوان شده است. قوای هوایی افغانستان از دهۀ ۱۹۸۰ میلادی به این سو از هلیکوپتر های Mi-17 ساخت روسیه استفاده می کرد و حال هلیکوپتر های ساخت امریکا جایگزین آن می شود.

موضوع جایگزینی هلیکوپتر های Mi-17 با هلیکوپتر های بلاک هاک امریکایی در أفغانستان پس از آن در سال ۲۰۱۲ توسط قانونگذاران امریکایی مطرح شد که بر أساس گزارش ها، حکومت بشارالاسد، رئیس جمهور سوریه، با استفاده از هلیکوپتر های Mi-17 ساخت روسیه، غیر نظامیان را در کشورش هدف قرار می دهد.

از آنجاییکه ایالات متحده مصارف نظامی افغانستان را می پردازد، پنتاگون در سال ۲۰۱۳ میلادی توافق کرد تا بیش از این هلیکوپتر های Mi-17 را از روسیه برای افغانستان خریداری نکند—به اسثتناه ۸۶ هلیکوپتر که خریداری آن قبلاً صورت گرفته است.

نخستین مجموعۀ طیاره‌های بلک هاک، برای توانمندسازی نیروهای هوایی افغان حدود هشت ماه قبل به افغانستان رسید و برنامۀ آموزشی نیروهای هوایی افغان برای استفاده از این گونه هلیکوپتر، ۱۸ ماه قبل آغاز شده بود.

ماموریت حمایت قاطع به تاریخ ۱۹ ثور سال جاری خورشیدی اعلام کرد که نیروهای هوایی افغان، اولین ماموریت شان را با استفاده از هلیکوپتر بلک هاک، به روز سه شنبه در هلمند انجام دادند.

XS
SM
MD
LG