لینک های دسترسی

Breaking News

حمله بر مساجد؛ چرا استخبارات نیوزیلند ناکام ماند؟


جسیندا آردرن، صدر اعظم نیوزیلند برای ناکامی در جلوگیری از حملات تروریستی سال ۲۰۱۹ پس از آن عذرخواهی کرد که کمیسیون شاهی یک سلسله تغییرات قانونی را برای جلوگیری از حملات مشابه در آینده، پیشنهاد کرد.

برینتون تارانت، برتری طلب سفید پوست آسترالیایی در ماه مارچ سال ۲۰۱۹ در شهر کرایستچرچ نیوزیلند بر دو مسجد گلوله باری کرد، ۵۱ نمازگذار را به قتل رساند و ۴۰ نفر دیگر را زخمی کرد.

کمیسیون شاهی که بزرگترین تحقیقات را به سطح ملی انجام می‌دهد، چگونگی این حملۀ مرگبار و انگیزهٔ‌‌ آنرا پیگرد کرده است.

این کمیسیون یافته است که خدمات استخباراتی نیوزیلند تقریبا به گونه کامل بر تهدیدات تروریزم اسلامگرا تمرکز داشت و پولیس در ارزیابی درست جواز سلاح ناکام مانده بود.

اما این کمیسیون گفته است که با وجود تمامی ناکامی‌ها، حملات سال ۲۰۱۹ بر مساجد غیرقابل جلوگیری بود.

تارانت در سال ۲۰۱۷ به نیوزیلند کوچید و سه ماه پس جواز سلاح را به دست آورد.

کمیسیون شاهی نیوزیلند گفت که باور‌های اسلام‌هراسی افراطی در عقب این حمله قرار داشت و هدف آن ایجاد هرج و مرج و درز میان شهروندان نیوزیلند بود.

این کمیسیون به حکومت نیوزیلند در اصول ۴۴ پیشنهاد را ارایه کرده است.

ایجاد اداره جدید امنیت و استخبارات، ایجاد وزارت جدید مبارزه با دهشت افگنی و سرمایه‌گذاری در بخش مطالعهٔ افراطگرایی مختص به نیوزیلند، شامل این پیشنهادات است.

با آنکه صدر اعظم این کشور، گزارش کمیسیون تحقیقات را همه جانبه خوانده است، خانواده‌های قربانیان و آنانیکه از این حمله زنده مانده اند به این باور اند که پیشنهادات این گزارش بسنده نبوده است.

شورای اسلامی زنان نیوزیلند در یک بیانیه گفته است که در این گزارش عدالت تامین نشده است.

در این تحقیقات، از صدها منبع مختلف معلومات جمع آوری شده است که فرد حمله کننده، وزرای دولت و مسوولین ارشد خدمات عامه شامل آن اند.

این در خصوص با صدر اعظم نیوزیلند نیز مصاحبه شده است که برای ۳۰ سال محرم نگهداشته خواهد شد، اما اظهارات تارانت برای همیش محرم نگهداشته می‌شود.

تارانت در ماه اگست به ۵۱ مورد قتل، ۴۰ مورد تلاش برای قتل و حملهٔ تروریستی اعتراف کرد و به حبس ابد محکوم شد.

XS
SM
MD
LG