لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان در مورد رویدادها در پنجشیر پنهان‌کاری می‌کنند-واشنگتن‌پست


طالبان ادعا دارند که بر تمام افغانستان مسلط اند و در سرتاسر این کشور امنیت را تامین کرده اند، اما از زمان مسلط شدن این گروه بر افغانستان ولایت پنجشیر، ولسوالی‌های سه‌گانۀ درۀ اندراب و ولسوالی خوست و فرنگ ولایت بغلان و برخی ساحات در ولایت تخار شاهد درگیری‌ها میان جنگجویان جبهۀ مقاومت به رهبری احمد مسعود و طالبان بوده است.

سخنگویان جبهۀ مقاومت همواره از نبرد با طالبان و وارد کردن تلفات بر این گروه در ساحات مختلف به ویژه در مربوطات پنجشیر و بغلان گزارش‌ می‌دهند و طالبان نیز این ادعاها را کم اهمیت جلوه داده و بیشتر اوقات آن را شایعه پراگنی می‌خوانند.

دسترسی رسانه‌های مستقل به پنجشیر و گزارش‌دهی از جبهات جنگ در آن ولایت محدود بوده است، اما به تازگی یک خبرنگار واشنگتن پست به آن ولایت سفر کرده و گزارشی را بر بنیاد چشم دیدهای خود و مصاحبه با مسوولان جناح های درگیر و مردم محل نشر کرده است. خبرنگار این رسانه به جنگی نظر انداخته است که طالبان به پیمانۀ زیاد در مورد آن پنهانکاری کرده و با وصف حضور و استقرار هزاران جنگجوی طالب در این ولایت، مقام‌های طالبان بروز هر گونه خشونت را انکار می‌کنند.

نصرالله ملکزاده، رییس اطلاعات ولایت پنجشیر به واشنگتن پست گفته است که "همه چیز در اینجا [پنجشیر] خوب است و هیچ جنگی جریان ندارد" اما باشندگان پنجشیر گفته اند که حملات بر جبهۀ مقاومت مخالف طالبان به گونۀ منظم در پنجشیر جریان دارد. باشندگان محل که نخواسته اند نام شان گرفته شود، گفته اند که ده‌ها نفر در اثر درگیری میان طالبان و جبهۀ مقاومت کشته شده و شماری از غیرنظامیان از سوی طالبان بازداشت شده اند.

در این گزارش، از قول یک فرمانده یک گروه ۱۰۰ نفری جنگجویان جبهۀ مقاومت آمده است که این جبهه با تسلیحاتی که از "اوزبیکستان و تاجیکستان" آورده شده است مسلح اند، اما به گفتۀ وی مهمات دست داشتۀ شان به ویژه راکت‌اندازها بسنده نیست. این فرمانده جبهۀ مقاومت که نخواسته است نامش گرفته شود به واشنگتن پست گفته است: "چندین کشور ما را کمک می‌کنند، اما به کمک بیشتر نیاز داریم."

رهبران طالبان همواره کوشیده اند تا با محدود کردن دسترسی به پنجشیر از بازتاب خبرهای آن ولایت جلوگیری کنند. اما واشنگتن پست گزارش داده است که مقام‌های طالبان در کابل و پنجشیر به خبرنگار این رسانه اجازه داده اند تا به پنجشیر رفته و در مورد وضعیت امنیتی آن ولایت گزارش بدهد.

گلزار، دوکاندار ۶۲ ساله در مربوطات پنجشیر گفته است "البته که هیچ کسی نمی‌داند که در اینجا چی می‌گذرد. هیچ کسی اجازۀ آمدن به اینجا را ندارد؛ نمی‌دانم که تو چگونه اینجا رسیده ای."

این باشندۀ پنجشیر گفته است که آخرین نبرد میان طالبان و جبهۀ مقاومت در روستایی به وقوع پیوست که وی در آن زندگی می‌کند. او گفته است که به محض آغاز جنگ با خانواده اش به کوه فرار کرد. او گفت که در پایان این جنگ که بیش از یک روز دوام کرد، مهمات جنگجویان مخالف طالبان تمام شد و سرانجام آنان به طالبان تسلیم شدند. چند باشندۀ دیگر این محل نیز حکایت گلزار را تایید کرده اند.

اما رییس اطلاعات و فرهنگ طالبان برای ولایت پنجشیر گفته‌های گلزار و دیگر هم‌روستایی‌های وی را رد کرده آن را "شایعۀ نیروهای بیرونی" و "سرتاسر دروغ" خوانده است. او همچنان ادعا کرده است که هیچ گونه محدودیت برای دسترسی رسانه‌ها به ولایت پنجشیر وضع نشده است.

این مقام طالبان گفته است که فقط خبرنگار یک رسانۀ بین‌المللی را پس از آن اجازۀ ورود به پنجشیر نداده است که به گفتۀ وی گزارش‌های مملو از "دروغ" را در مورد وضعیت این ولایت نشر کرده بود. طالبان همواره رسانه‌ها، خبرنگاران مستقل و یوتیوبرانی را که گزارش‌های انتقادی از آن گروه را نشر کرده و یا محتوای نشراتی شان طالبان را به آزمون می‌کشد، زیر فشار قرار داده اند.

با آنکه طالبان از امنیت کامل در پنجشیر اطمینان می‌دهند، سخنگویان جبهۀ مقاومت به گونۀ روزمره از درگیری‌های مسلحانه در آن ولایت خبر می‌دهند. حتا باشندگان محلی پنجشیر نیز به ادعاهای دو طرف به دیدۀ شک می‌نگرند.

یک باشندۀ ولسوالی درۀ ولایت پنجشیر که زمانی منسوب پولیس بود به واشنگتن پست گفته است که هر دو طرف در مورد جنگ پنجشیر تبلیغات و شایعه پراگنی می‌کنند. او گفته است که همواره شاهد آن بوده است که پس از جنگ، اجساد جنگجویان طالبان در پشت موترها انتقال داده شده است، اما به گفتۀ وی آمار بلند وارد شدن تلفات بر طالبان که جبهۀ مقاومت ادعای آآن را می‌کند نیز "بسیار زیاد اغراق آمیز" است.

در همین حال، علی میثم نظری، رییس روابط خارجی جبهۀ مقاومت با تاکید بر اصالت و صحت اطلاعات این جبهه گفته است که معلومات نشر شدۀ آنان از فرماندهان محلی جبهۀ مقاومت و مخبرهایی که در صفوف طالبان اند، به دست می‌آید.

با آنکه طالبان و جبهۀ مقاومت ادعا می‌کنند که هیچ غیرنظامی در اثر گلوله‌باری آنان کشته نشده اند، باشندگان پنجشیر می‌گویند که هر دو طرف درگیر، تلفات غیرنظامیان را نادیده می‌گیرند.

یک باشندۀ پنجشیر گفته است که پس از یکی از درگیری‌های اخیر در روستای وی، شخصاً در مراسم خاکسپاری و فاتحۀ کم از کم ده غیرنظامی روستایی شرکت کرده است که در اثر تبادل آتش میان طالبان و جبهۀ مقاومت کشته شده بودند.

باشندگان پنجشیر گفته اند که نبردها در آن ولایت در پایان ماه رمضان، که مصادف با بهار و آغاز فصل جنگ در افغانستان است، شدت گرفته است.

یکی از بزرگان قومی ولسوالی درۀ ولایت پنجشیر به واشنگتن پست گفته است که با افزایش تلفات دو طرف، درگیری‌ها بسیار شدید و ظالمانه‌تر شده است. او گفته است که هرباری که طالبان متحمل تلفات شده اند، دست به محاکمۀ صحرایی و کشتار مردم زده اند. او ادعا دارد که از سایر بخش‌های پنجشیر نیز خبرهای مشابهی به وی رسیده است.

فرامرز یکی از باشندگان دره گفته است که جنگجویان طالبان در اواخر ماه می جسد یکی از جنگجویان جبهۀ مقاومت را در کنار جادۀ عمومی گذاشتند تا همه آن را ببیند. او گفت: " به مردان اجازه ندادند که جسد او را بردارند؛ آنان [طالبان] زنان را وادار کردند تا جنازه را به قبرستان ببرند."

خبرنگار واشنگتن پست گفته است که شاهد حضور گستردۀ جنگجویان طالبان در همه‌بخش‌های پنجشیر بوده است که به گفتۀ وی بیشتر آنان با تجهیزات پیشرفتۀ نظامی مجهز بوده اند. او از قول مقام‌های طالبان نگاشته است که هزاران جنگجوی آن گروه به شمول قطعۀ سرخ و دیگر واحدهای ویژۀ نظامی طالبان به پنجشیر اعزام و مستقر شده اند.

XS
SM
MD
LG