لینک های دسترسی

Breaking News

تندروان 'آموزش‌دیده برای حمله' بر مراسم افتتاح تاپی تسلیم شدند


عکس آرشیف، مراسم تسلیم شدن تندروان در ولایت هرات
عکس آرشیف، مراسم تسلیم شدن تندروان در ولایت هرات

گروه ده نفری تندروان که ادعا دارند در ایران آموزش دیده بودند تا بر مراسم افتتاح پروژۀ تاپی حمله کنند، به حکومت افغانستان تسلیم شدند.

قرار است پروژۀ تاپی جمعه (۲۳ فبروری) طی مراسمی با شرکت رئیس جمهوری افغانستان، رئیس جمهوری ترکمنستان، صدر اعظم پاکستان و وزیر خارجۀ هند در ولایت هرات افتتاح شود.

بخش انگلیسی رادیو آزادی از قول محمد ایوب علیزی، سردستۀ این گروه ده نفری، گزارش داده است که آنان برای "خرابکاری" مراسم افتتاح لولۀ انتقال گاز تاپی آموزش دیده و هدایت و تجهیزات لازم را دریافت کرده بودند.

محمد آصف رحیمی، والی هرات، گفته است که این شورشیان در آخرین دقایق ارادۀ شان را تغییر دادند. آقای رحیمی به رادیو آزادی گفته است "دشمنان افغانستان به آنان دستور داده بودند تا مراسم تاپی را مختل کنند. اما آنان پی بردند که سود مردم افغانستان و نسل‌های آیندۀ این کشور با آغاز این پروژه گره خورده است".

وزارت داخلۀ افغانستان گفته است که باید در مورد ادعای این تندروان از سوی ادارات استخباراتی افغانستان تحقیق شود.

مراد علی مراد، معین وزارت داخلۀ افغانستان، گفته است هر کشوریکه در چنین تلاش‌های اخلال کننده دست دارد، باید پیامد آن را برای نسل‌های بعدی خود در نظر بگیرند. آقای مراد گفته است که "چنین آتش افروزی روزی دامن خود آنان را خواهد گرفت".

شماری از مقام‌های افغان، ایران را به حمایت از طالبان متهم می‌کنند.

محمد عارف شاه جهان، والی پیشین فراه زمانیکه تصدی این سمت را به عهده داشت، گفته بود که رهبران طالبان مکرراً به ایران سفر دارند و از سوی ایران به آنان مساعدت شده و منابع فراوان مادی در اختیار شان قرار داده می شود.

با اینحال، شاخۀ طالبان که رهبری آنرا ملا رسول بر عهده دارد،از تطبیق پروژۀ تاپی حمایت کرده و آن را "پروژۀ مهم" برای افغانستان عنوان کرده اند.

XS
SM
MD
LG