لینک های دسترسی

Breaking News

تشدید جنگ در افغانستان و افزایش رقم بیجاشدگان داخلی


وزارت مهاجرین و عودت‌کنندگان افغانستان می‌گوید که همزمان با تشدید خشونت‌ها در این کشور، شمار بیجاشدگان داخلی به گونۀ چشم‌گیری افزایش یافته است.

عبدالباسط انصاری، مشاور مطبوعاتی این وزارت روز یکشنبه ۲۳ می (دوم جوزا) به صدای امریکا گفت که از آغاز ماه حمل ۱۴۰۰ تا اکنون، دست‌کم ۸۰۰۰ خانواده به دلیل جنگ و ناامنی، از مناطق شان آوارده شده اند.

بر اساس معلومات وزارت مهاجرین و عودت‌کنندگان، بیشتر این خانواده‌ها در ولایت‌های قندهار، هلمند، بغلان، کندز و برخی ولایات دیگر از خانه‌های خود بیجا شده اند.

او افزود: "ما تا اکنون در حدود ۱۱هزار و ۷۰۰ خانواده را توانستیم که سروی کنیم و پس از سروی کمک برای شان شده است. البته این کمک‌ها نهادهای کمک رسان بین‌المللی در همکاری با وزارت مهاجرین و عودت‌کنندگان به خانواده‌های بیجا شده صورت گرفته است."

این در حالی است که بر اساس آخرین گزارش دفتر امور هماهنگی کمک‌های بشری ملل متحد، از اول جنوری تا نهم ماه روان میلادی، بیش از ۱۰۴هزار نفر در سراسر افغانستان آواره شده اند.

بر بنیاد این گزارش بیش از ۹۳ درصد این افراد در نتیجۀ جنگ و ناامنی و نزدیک به هفت درصد دیگر به دلیل حوادث طبیعی مجبور به ترک مناطق مسکونی شان شده اند.

در گزارش آمده است: "۹۷هزار و ۱۲۹ نفر در نتیجۀ جنگ‌ها و هفت‌هزار و ۳۰۱ نفر نیز در پی حوادث طبیعی بیجا شده اند."

ملل متحد گفته است که از جملۀ این آوارگان، ۹۰هزار و ۵۰۸ نفر تحت پوشش کمک‌های بشری قرار گرفته و متباقی هنوز هیچ کمکی دریافت نکرده اند.

بر اساس گزارش ملل متحد، برای رسیدگی به نیازمندان در افغانستان و توزیع کمک‌های بشری به آنان، در سال روان میلادی به ۱.۲ میلیارد دالر هزینه نیاز است که از این جمله تا اکنون ۱۶۲.۲ میلیون آن در اختیار این سازمان قرار گرفته است.

XS
SM
MD
LG