لینک های دسترسی

Breaking News

گروه بین‌المللی بحران: محدودیت‌های طالبان بر زنان سبب تشدید بحران در افغانستان شده است


گروه بین المللی بحران هشدار داده است که محدودیت های طالبان بر کار و تحصیل زنان، بحران در افغانستان را تشدید کرده است.

این سازمان بین المللی در گزارشی که روز پنجشنبه ۲۳ فبروری (چهارم حوت) منتشر شد، گفت که عملکرد طالبان سبب شده است که شمار زیادی سازمان‌های خیریه فعالیت‌های خود را در افغانستان توقف دهند و تمویل کنندگان در مورد کاهش کمک‌‌ها به افغانستان غور کنند.

در این گزارش آمده است که اکنون تمرکز بر چگونگی نجات جامعهٔ آسیب‌پذیر افغانستان از اثرات ناگوار محدودیت‌های بیشتر طالبان است.

این گروه از کشورهای غربی خواسته که در عین حال راهی برای رسیدگی به بحران بشری جاری در افغانستان پیدا کنند.

گرام سمیت، مشاور ارشد گروه بین المللی بحران، به صدای امریکا گفت: "مقامات غربی اکنون در مورد فشار اقتصادی بر طالبان صحبت می‌کنند تا با قطع کمک‌ها و منزوی کردن آنها نشان دهند که قوانین سختگیرانهٔ آنها بر زنان قابل قبول نیست."

آقای سمیت واکنش جامعهٔ بین المللی را اقدام بجا می‌خواند، اما می‌گوید که فکر نمی‌کند در تغییر موضع طالبان موثر باشد.

بر اساس گزارش گروه بین الملل بحران، ملا هیبت الله آخندزاده، رهبر طالبان، از محدودیت ها بر زنان به عنوان وسیله برای تقویت تسلط خود بر تحریک طالبان و افغانستان استفاده می‌کند.

گرام سمیت گفت: "ارزیابی های ما در این مورد نشان می‌دهد که هیبت الله آخندزاده رهبر طالبان و چند تن دیگر از مقامات بلندرتبهٔ طالبان در کنار او، در این مورد موقف تند دارند. این فقط سیاست نیست، بلکه بخشی از باورهای شخصی آنهاست."

وزارت اقتصاد طالبان به تاریخ ۲۴ دسمبر (سوم جدی) طی مکتوبی زنان و دختران را از انجام کار در سازمان‌های غیر حکومتی داخلی و خارجی ممنوع کرد. این تصمیم طالبان یک هفته پس از آن صادر شد که ندا محمد ندیم، سرپرست وزارت تحصیلات عالی طالبان، آموزش زنان و دختران را در همه پوهنتون‌های حکومتی و خصوصی تا امر ثانی تعلیق کرد.

به دنبال این دستور طالبان، برخی از موسسات خارجی فعالیت‌های خود را در افغانستان تعلیق کردند.

گروه بین المللی بحران ابراز نگرانی کرده است که در نتیجهٔ محدودیت‌های طالبان بر حقوق زنان، کمک های خیریهٔ بین المللی به افغانستان در حالی مختل شده اند که نیمی از نفوس این کشور از گرسنگی شدید رنج می برند.

XS
SM
MD
LG