لینک های دسترسی

Breaking News

ملل متحد: برای دسترسی ۱۴ میلیون افغان به آب صحی حدود ۴۸۰ میلیون دالر نیاز است


دفتر هماهنگی امور کمک‌های بشری ملل متحد در افغانستان (اوچا) می‌گوید که برای فراهم‌کردن و بهبود دسترسی میلیون‌ها افغان به آب آشامیدنی صحی حدود ۴۸۰ میلیون دالر نیاز است.

اوچا ناوقت روز جمعه ۱۷ فبروری (۲۸ دلو) با نشر تویتی گفت که سه سال خشکسالی پیهم به افغانستان آسیب جدی وارد کرده است.

این ادارۀ ملل متحد نگاشته است که خشکسال سال گذشتۀ میلادی منجر به افزایش هفت درصدی خانواده‌های شد که به آب آشامیدنی صحی نیاز دارند.

بر اساس آمار دفتر هماهنگی امور کمک‌های بشری ملل متحد در افغانستان، هم اکنون ۱۲ درصد خانواده‌ها در این کشور با موانع متعدد دسترسی به آب آشامیدنی سالم مواجه اند. اما این دفتر "موانع متعدد" را مشخص نکرده است.

اوچا گفته است: "۴۷۹ میلیون دالر برای بهبود دسترسی به آب سالم‌تر و جلوگیری از بیماری برای ۱۴ میلیون نفر (در افغانستان) مورد نیاز است".

گزارش سازمان ملل متحد نشان می‌دهد که خشکسالی مداوم ناشی از تغییرات اقلیمی در ۳۰ ولایت، کاهش برف و باران به موقع، حوادث طبیعی ناشی از تغییرات اقلیمی از دلایل عمدۀ افزایش شهروندان این کشور به کمک‌های بشری است.

دفتر هماهنگی امور کمک‌های بشری ملل متحد (اوچا) به تاریخ ۳۰ نومبر ۲۰۲۲ (نهم قوس) با نشر گزارشی هشدار داد که دو سوم جمعیت افغانستان در سال ۲۰۲۳ به کمک‌های بشردوستانه نیاز خواهند داشت.

در این گزارش گفته شده است که با توجه به بحران اقتصادی، خشکسالی پیاپی، حوادث طبیعی چون زلزله و سیل و بیکاری روزافزون، شهروندان افغانستان به بهبود تاثیرات مخرب این عوامل قادر نشده اند.

اوچا در این گزارش گفته است: "تخمین زده می‌شود که در سال ۲۰۲۳ (میلادی) ۲۸.۳ میلیون نفر به کمک‌های بشردوستانه و حفاظتی نیاز خواهند داشت که در مقایسه با ۲۴.۴ میلیون نفر در سال ۲۰۲۲ و ۱۸.۴ میلیون نفر در ابتدای سال ۲۰۲۱ افزایش خواهد داشت".

بر اساس معلومات دفتر هماهنگی امور کمک‌های بشری ملل متحد، نیازمندی مردم از ۳۲ ولایت در سال ۲۰۲۲ به ۳۴ ولایت گسترش خواهد یافت و بحران در مناطق شهری به گونۀ قابل توجه گسترده می‌شود.

پس از تسلط دوبارۀ طالبان بر افغانستان در اگست سال گذشتۀ میلادی، وضعیت انسانی در سراسر افغانستان به شمول مناطق شهر و روستایی بحرانی‌تر شده است.

ملل متحد گفته است که درگیری‌ها در افغانستان به طور قابل توجهی کاهش یافته است، اما این کشور همچنان در چنگال بحران ناشی از تغییرات اقلیمی قرار دارد.

از سویی هم، بر اساس معلومات کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان، تغییرات اقلیمی به طور فزاینده‌ای باعث بروز حوادث طبیعی شدید و مکرر در افغانستان شده و خشکسالی شدید باعث افت تولید محصولات زراعتی و کاهش سطح آب‌های زیرزمینی شده است.

این کمیشنری گفته است که خشکسالی تا سال 2022 با موج گرای شدیدی همراه بود که منجر به آتش‌سوزی‌های متعددی در جنگل‌های شرق افغانستان شد. همچنان این ادارۀ ملل متحد گفته است که بارندگی‌های شدید غیر فصلی در تابستان و جاری شدن سیل ناگهانی در بسیاری از مناطق افغانستان، روستاها را زیر آب برد و به خانه‌ها، جاده‌ها و زمین‌های زراعتی آسیب رساند.

XS
SM
MD
LG