لینک های دسترسی

Breaking News

 فدراسیون بین المللی خبرنگاران به طالبان: خبرنگاران گمشده را دریابید 


علی اکبر خیرخواه و جمال الدین دلدار
علی اکبر خیرخواه و جمال الدین دلدار

فدراسیون بین المللی خبرنگاران امروز ۳۱ می (۱۰ جوزا) از مقامات طالبان خواست تا در مورد ناپدید شدن دو خبرنگار از کابل، تحقیقات کرده و مسوولان آنرا به عدالت بکشانند.

همکاران و بستگان دو خبرنگار، علی اکبر خیرخواه و جمال الدین دلدار، می‌گویند که این دو خبرنگار از تاریخ ۲۴ ماه می به این سو از شهر کابل ناپدید شدند.

خیرخواه که برای روزنامهٔ صبح کابل کار می‌کرد زمانی که از ساحهٔ کوته سنگی برای تهیهٔ گزارش به سوی مرکز شهر رفته بود، ناپدید شد. مادر و برادر او به رسانه‌های محلی گفته اند که از آن پس در مورد وی هیچ معلوماتی به دست نیاورده اند.

آنان گفته اند که با مقامات طالبان تماس گرفته اند، اما شک دارند که ممکن طالبان در اختطاف او دست داشته باشند، ادعای که طالبان آنرا رد کرده است.

دلدار، مدیر مسوول رادیو صدای گردیز در ولایت پکتیا، است. اعضای خانواده‌ و همکارانش گفته اند که طالبان او را بازداشت کرده اند، اما دلیل آنرا نمی‌دانند.

فدراسیون بین المللی خبرنگاران با نشر اعلامیه‌ای از مقام های طالبان خواسته است تا فوراً در مورد ناپدید شدن این دو خبرنگار تحقیقات کنند. این سازمان تاکید کرده است که طالبان باید برای حفاظت از خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ای تلاش‌های شان را افزایش دهند.

این سازمان بین المللی با اظهار نگرانی گفته است که "برخلاف تعهدات علنی طالبان برای حفاظت از آزادی مطبوعات و بیان، رویداد های آزار و اذیت، حمله، بازداشت و اختطاف خبرنگاران از ماه اگست سال گذشته به اینسو زمانی که قدرت را به دست گرفتند، به گونهٔ گسترده افزایش یافته است."

بر اساس معلومات فدراسیون بین المللی خبرنگاران،‌ پس از به قدرت رسیدن دوبارهٔ طالبان، در حدود هزار خبرنگار افغانستان را ترک کرده اند و تهدیدات، قیودات سخت‌گیرانه و سقوط اقتصادی به صورت گسترده سبب مسدود شدن رسانه‌های محلی افغانستان شده است.

این دیدبان رسانه‌ها، از ماه می سال ۲۰۲۱ تا اپریل ۲۰۲۲ میلادی ۷۵ مورد تخطی‌ حقوق رسانه‌ای، به شمول کشته شدن ۱۲ و بازداشت ۳۰ خبرنگار را در این کشور مستندسازی کرده است.

هفتهٔ گذشته، کمیتهٔ حفاظت از خبرنگاران در یک بیانه از ناپدید شدن و سایر رویداد‌های آزار و اذیت خبرنگاران اظهار نگرانی کرده گفت که این امر سبب افزایش نگرانی‌ها در مورد خطرات و سورفتار‌های می‌شود که ژورنالیستان در افغانستان تحت حاکمت طالبان با آن مواجه اند.

این کمیته گفته است که طالبان مسوولیت مصوونیت خبرنگاران را دارند و باید به خبرنگاران زن و مرد اجازه بدهند در مورد وقایع بدون هر گونه مداخله گزارش بدهند و فرمان این که زنان خبرنگار نمی‌توانند بدون روپوشی در تلویزیون‌ها ظاهر شوند را لغو کنند.

XS
SM
MD
LG