لینک های دسترسی

Breaking News

گزارشگران بدون مرز: طالبان باید برای یافتن خبرنگار ناپدیدشده در کابل تلاش کنند


سازمان گزارشگران بدون مرز (RSF) از ناپدید شدن یک خبرنگار افغان در کابل ابراز نگرانی کرده است.

این سازمان گفته است که علی‌اکبر خیرخواه، خبرنگار روزنامۀ صبح کابل، به تاریخ ۲۵ می در کابل ناپدید شده است.

سازمان گزارشگران بدون مرز از طالبان خواسته است که برای پیداکردن این خبرنگار تلاش کنند و در زمینه تحقیقاتی انجام دهند.

در همین حال، روزنامۀ صبح کابل در صفحۀ تویترش نوشته است که علی‌اکبر خیرخواه، عکاس و خبرنگار این رسانه، سه روز پیش برای یک مصاحبه از دفتر بیرون شده و تا اکنون بر نگشته است.

به گفتۀ این روزنامه، این موضوع با مقامات طالبان شریک شده، اما آنان در این مورد اظهار بی‌خبری کرده اند.

حکومت طالبان هنوز در مورد مفقودشدن این خبرنگار در کابل چیزی نگفته است و تا حال هیچ گروهی مسوولیت ربودن، دستگیری و یا توقیف وی را نیز بر عهده نگرفته است.

در همین حال، دفتر حمایت‌کنندۀ رسانه‌های آزاد افغانستان (نی) روز شنبه ۲۸ می (هفتم جوزا) گفته است که شب گذشته افراد ناشناس بر دفتر خبرگزاری افغان‌نیوز حمله کرده اند.

نی به نقل از برات‌علی بهکام، مدیر مسوول این خبرگزاری،‌گفته است که مهاجمان دروازۀ این رسانه را شکسته و یک پایه کمره، دستگاه وای‌فای و پنج کمپیوتر را که بانک اطلاعاتی این رسانه در آنها بود، با خود برده اند.

نی گفته است که در این اواخر نسبت به هر زمانی دیگر خشونت علیه خبرنگاران و رسانه‌ها افزایش یافته که سبب نگرانی نهادهای حامی رسانه‌ها و خبرنگاران شده است.

همچنین نی ناپدیدشدن خبرنگار روزنامه صبح کابل را تایید کرده و از وزارت داخلۀ حکومت طالبان خواسته است که در مورد قضیه این خبرنگار و حمله بر خبرگزاری افغان‌نیوز تحقیقات انجام دهد.

این در حالی است که پیش از این نهادهای حامی خبرنگاران از خشونت افراد طالبان علیه خبرنگاران در کابل و شماری از ولایات نگرانی کرده بود.

نهادی موسوم به "خانۀ آزادی بیان" به تاریخ ۲۰ اپریل با نشر گزارشی گفت که طی هشت ماه حکومت طالبان بیش از ۸۰ خبرنگار و کارمند رسانه‌ای بازداشت، لت و کوب و تهدید شده اند. اما حکومت طالبان از تمام رسانه‌ها و خبرنگاران خواسته است که باید در چوکات "قانون" فعالیت کنند.

قبل بر این، انجمن ژورنالیستان آزاد و مرکز خبرنگاران افغانستان نیز در گزارشی گفته بودند که پس از حاکمیت طالبان بر افغانستان، بیش از ۵۷۸ رسانه تصویری، صوتی، چاپی و آنلاین از فعالیت باز مانده اند.

این نهادها دلیل اصلی توقف فعالیت این رسانه‌ها مشکلات مالی بیان کرده و همچنان از بسته‌شدن ۳۰ درصد رسانه‌های دیگر نیز هشدار داده بود.

XS
SM
MD
LG