لینک های دسترسی

Breaking News

واکنش های بین المللی در برابر حمله دهمزنگ


محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان به خاطر تحقیقات در مورد وقوع حمله دهمزنگ در کابل دستور ایجاد یک کمیسیون را به ریاست لوی سارنوال آن کشور صادر کرده است. آقای غنی همچنین روز یکشنبه را ماتم ملی در افغانستان اعلام نمود.

به اساس خبرنامه ارگ ریاست جمهوری افغانستان، آقای غنی همچنین به مسؤولان امنیتی افغانستان دستور داده است که انتقام حمله دهمزنگ را از گروه داعش که مسؤولیت آن را به عهده گرفته است، بگیرند.

در همین حال، در ادامه واکنش ها به حمله دهمزنگ، جاش ارنست، سخنگوی قصر سفید این حمله را محکوم کرد و گفت این حمله "شنیع" با هدف قرار دادن یک مظاهره صلح آمیز بیشتر "نفرت انگیز" می باشد.

سخنگوی قصر سفید افزود که واشنگتن به همکاری با نیرو های افغان و کشور های منطقه به خاطر مقابله با نیرو های که امنیت، ثبات و رفاه افغانستان را تهدید می کنند، متعهد می باشد.

وزارت خارجه امریکا نیز ضمن ابراز تسلیت به خانواده قربانیان حمله دهمزنگ گفت که واشنگتن آماده است حکومت افغانستان را در انجام تحقیقات در مورد این حمله و به عدالت کشانیدن عاملین آن هر نوع کمک کند.

از جانب دیگر، محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران در صفحه تویتر خود نگاشته است که حمله "دهشت افگنی" کابل عمق "شرارت" داعش را نشان می دهد. آقای ظریف همچنین گفته است که شیعیان و سنی ها هر دو قربانیان حملات داعش بوده و باید هر دو برای شکست دادن داعش متحد شوند.

پاکستان نیز ضمن محکوم کردن حمله دهمزنگ آن را یک "اقدام دهشت افگنی ناجوانمردانه" خوانده است.

در همین حال، تادامیچی یاماماتو، نماینده ویژه ملل متحد برای افغانستان گفت که حمله دهمزنگ یک اقدام "شنیع" بوده چون غیر نظامیان را هنگام مستفید شدن از حق آزادی گردهمایی و آزادی بیان شان هدف قرار داد.

در بیانیه نماینده ویژه ملل متحد آمده است که حمله عمدی به گروه بزرگ غیر نظامیان جنایت جنگی پنداشته می شود و قابل توجیه نمی باشد. آقای یاماماتو همچنین خواستار به عدالت کشانیدن عاملین حمله دهمزنگ شده است.

جنرال جان نیکلسن، قوماندان عمومی نیرو های امریکایی و بین المللی در افغانستان نیز ضمن محکوم کردن این حمله گفت "ماموریت حمایت قاطع به حمایت از افغان ها و حکومت وحدت ملی متعهد باقی می ماند."

جنرال نیکلسن همچنین از منسوبین ادارات تنفیذ قانون و کارمندان صحی افغانستان به خاطر جلوگیری از افزایش تلفات ناشی از حمله دهمزنگ قدردانی کرد.

سخنگوی فدریکا موگیرینی، رئیس روابط خارجی اتحادیه اروپایی با خانواده و دوستان قربانیان حمله دهمزنگ ابراز تسلیت کرد. او همچنین خواستار اتحاد همه افغان ها در جنگ علیه دهشت افگنی شد.

از جانب دیگر، سازمان عفو بین الملل می گوید که حمله بر یک مظاهره صلح آمیز "بی اعتنایی مطلق گروه های مسلح را به زندگی انسان ها" نشان می دهد.

این در حالیست که شورای سرتاسری علمای افغانستان در اعلامیه ای که روز شنبه به رسانه ها فرستاده شد، از وقوع حمله دهمزنگ ابراز تاسف کرده اما ذکری از محکوم کردن این حمله در اعلامیه آن شورا نیامده است.

حمله دهمزنگ در میان مظاهره کنندگان سبب شد تا وزارت داخله افغانستان در پی این حمله، برگزاری اجتماعات و مظاهره ها را تا مدت ده روز ممنوع اعلام کند.

XS
SM
MD
LG