لینک های دسترسی

Breaking News

توافق هسته ای، درگشای فرهنگ امریکایی به ایران


ایرانیها از پیامد توافق هسته ای خوشبین به نظر می رسند
ایرانیها از پیامد توافق هسته ای خوشبین به نظر می رسند

اندکی پس از توافق هسته ای میان ایران و قدرتهای جهان، یک روزنامۀ محلی در تهران تصویری را نشر کرد که از دیرباز چنین چیزی تجربه نشده بود: تصویر جان تراولتا یک هنرپیشۀ امریکایی که ساعت دستی گران قیمت را به رخ خواننده می کشد.

اما چشمان آبی جان تراولتا از پشت این اشتهار چاپی به خواننده خیره شده است. نظیر تصویر تراولتا در کنار جت آزمایشی و راکت نمای اکس ۱۵ ناسا در یک اشتهار ساعت، یک نوع چاشنی امریکایی است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۹۷۹ به ندرت در رسانه های ایران دیده شده است.

تشبثات از سرتاسر جهان می خواهند که وارد ایران شوند؛ کشوری با جمعیت ۸۰ میلیون نفر، سرشار از ذخایر نفت و گاز و رقم قابل ملاحظۀ طبقۀ متوسط با ولع شدید به نشانه های امریکایی. هرچند محافظه کاران ایرانی نگران اند که این وضعیت فساد را در جامعۀ ایران ترویج کرده می تواند، شماری دیگر با دیدگاه بازتر به این اندیشه اند که تشبثات خارجی در ایران جذب شود.

محسن جلالپور رئیس اتاق تجارت ایران به خبرگزاری اسوشیتدپرس گفت که در گذشته نیز ایران و ایالات متحده امریکا با هم تعامل اقتصادی داشتند. او افزود که امریکایی ها به شماری از کالاهای ایرانی علاقمند اند و برخی کالاهای امریکایی در ایران از شهرت خوبی برخوردار است که از دید وی برای بهبود تعامل اقتصادی کمک کننده بوده می تواند.

بیشتر از ۳۵۰ هزار ایرانی در ایالات متحده مستقر اند. کسانیکه هم در ایران اند از طریق دی وی دی های ممنوعه، برنامه های تلویزیونی که شبکه های خصوصی مجازی با عبور از فلتر های حکومت ایران، از طریق انترنت آن را در ایران نشر می کنند، هنوز هم با امریکا و فرهنگ امریکایی در تماس اند.

اما معاملۀ هسته ای که در بدل محدود ساختن برنامۀ اتمی ایران، تحریمهای غرب را از آن کشور بر می دارد، دربهای بیشتری را به روی ایرانیها خواهد گشود. در ماه اپریل، حتا آیت الله علی خامنه یی رهبر ارشد مذهبی ایران گفت که مذاکرات هسته ای با ایالات متحده، در آینده ممکن منجر به گفتگوها روی سایر موضوعات شود.

فصل جدید، پایان بی اعتمادی

تحولات جدید می تواند پایان فصل بی اعتمادی میان دو کشور باشد. شماری از ایرانی ها به خاطر دست داشتن ایالات متحده در کودتای سال ۱۹۵۳ که منجر به سرنگونی حکومت صدر اعظم منتخب آن کشور و رویکار آمدن رضا شاه شد، از امریکا متنفر اند. ایالات متحده نیز تا هنوز به خاطر گروگانگیری ۵۲ امریکایی در یورش ایرانیها بر سفارت امریکا در تهران در سال ۱۹۷۹ خشمگین اند.

اما اکنون، بر اساس معاملۀ هسته ای، تشبثات به بازارهای بزرگ ایران چشم دوخته اند. آنانیکه در داخل ایران اند مانند امیر رضوانی مالک یک شرکت تولید کنندۀ محصولات اپل، دسترسی بیشتر به محصولاتی نظیر آیفون و سایر کالاها را دیده به راه اند.

رضوانی می گوید که ایرانیها محصولات شرکت اپل را دوست داشته و ورود چنین شرکت ها به ایران به سود مردم بوده و در عین حال سود سرشاری را نصیب خود این شرکتها می کند. شرکت اپل تا کنون در مورد گسترش شعبات خود در ایران ابراز نظری نکرده است.

حتا "مک دونالدز" گفته است که کسانیکه می خواهند این رستوان زنجیره یی را به ایران گسترش دهند، درخواستهای خود را آنلاین خانه پری کنند. مک دونالد تاریخ مشخصی را معین نکرده است، اما برخی محافظه کاران از یورش فرهنگی این رستوان غذای فوری نگرانی دارند.

عزت الله زرغمی یکی از روحانیان سختگیر ایران و رئیس آژانس خبررسانی دولتی آن کشور گفته است که باید محتاط بود که امریکایی ها ساندویچ را جاگزین تحریمها نکنند.

از هم اکنون نسخه های دستخوردۀ "مک دونالدز" در ایران راه یافته است که یکی هم "مش دونالدز" در تهران است که برگر و چپس می فروشد. حسن مالک این رستوران می گوید که باید به تشبثاتی نظیر مک دونالدز اجازۀ فعالیت در ایران داده شود. او استدلال می کند که هیچ دلیلی برای مخالفت با آنها وجود ندارد و اتفاق بدی رخ نخواهد داد.

XS
SM
MD
LG