لینک های دسترسی

Breaking News

جنرال امریکایی: ایران می‌تواند در کمتر از دوهفته مواد سوخت لازم برای سلاح هسته‌ای بسازد


یک جنرال ارشد ایالات متحده روز پنجشنبه ۲۳ مارچ (سوم حمل) هشدار داد که ایران می‌تواند در "کمتر از دو هفته" مواد سوخت لازم برای استفاده در بم‌های هسته‌ای و در "چند ماه دیگر" سلاح هسته‌ای بسازد.

اما مارک میلی، لوی درستیز قوای مسلح ایالات متحدۀ ، حین صحبت با قانونگذاران امریکایی گفت که کشورش برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای "متعهد باقی می ماند."

این جنرال ارشد امریکایی افزود: "ما، اردوی ایالات متحده، گزینه‌های متعددی را برای رهبری کشور تهیه کردیم تا آنها در صورتیکه یا هنگامیکه ایران تصمیم به ساخت سلاح هسته‌ای بزند، آنها را مورد غور قرار دهند."

این در حالی است که کولن کال، معاون پالیسی وزارت دفاع امریکا، نیز ماه گذشته به قانونگذاران گفت که اگر ایران تصمیم بگیرد مواد سوخت کافی برای سلاح هسته‌ای بسازد "حدود ۱۲ روز" طول می‌کشد.

این تخمین نسبت به سال ۲۰۱۸ زمانی که ادارهٔ دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین امریکا، از توافق هسته‌ای ایران خارج شد تغییری فاحشی دارد. در آن زمان تخمین زده می‌شد که ایران برای ساختن چنین مواد به حدود یک سال زمان نیاز دارد.

بر اساس توافق هسته‌ای ایران که در سال ۲۰۱۵ میلادی امضا شد، این کشور موافقت کرد که غنی سازی یورانیوم خود را به کمتر از چهار درصد محدود کند، یعنی بسیار کمتر از سطح ۹۰ درصدی که برای ساخت سلاح‌ هسته‌ای لازم است و در ازای آن برخی از تعزیرات اقتصادی غرب بر ایران لغو شد.

اما این توافق پس از آن رو به پاشیدن نهاد که دونالد ترمپ در ماه می سال ۲۰۱۸ میلادی به گونهٔ یک جانبه از آن بیرون شد و تعزیرات اقتصادی را دوباره بر ایران وضع کرد.

یک سال پس از آن، تهران در اقدام تلافی‌جویانه، فعالیت‌های هسته‌ای خود را بر خلاف موارد توافقنامه افزایش داد و تا حال توانسته است یورانیم خود را به اندازهٔ غنی کند که به گفتهٔ مقام‌های ایالات متحده، می‌توان از آن در ساختن سلاح هسته‌ای کار گرفت. اما تهران همواره ادعا کرده است که برنامهٔ‌ هسته‌ای آن کشور برای مقاصد "صلح آمیز" است.

در همین حال آقای میلی و مایکل کوریلا، قوماندان فرماندهی مرکزی ایالات متحده، روز پنجشنبه در جلسات جداگانه به قانون گذاران امریکایی هشدار دادند که ایران از طریق حمایت از گروه‌های تروریستی و نیروهای نیابتی به بی‌ثباتی در شرق میانه ادامه داده است.

جنرال کوریلا گفت که نیروهای نیابتی ایران از ماه جنوری ۲۰۲۱ تا کنون ۷۸ بار با استفاده از طیاره‌های بدون سرنشین و راکت بالای نیروهای امریکایی در عراق و سوریه حمله کرده اند.

در تهیهٔ این مطلب از گزارش بخش انگلسی صدای امریکا استفاده شده است.

XS
SM
MD
LG