لینک های دسترسی

Breaking News

ایران سیستم اس-۳۰۰ را در تاسیسات هسته‌ای فردو مستقر ساخت


تاسیسات فرود در ۱۰۰ کیلومتری جنوب تهران موقعیت دارد
تاسیسات فرود در ۱۰۰ کیلومتری جنوب تهران موقعیت دارد

ایران سیستم دافع هوای اس -۳۰۰ ساخت روسیه را در اطراف تاسیسات هسته‌ای فردو مستقر ساخته است.

تلویزیون دولتی ایران روز یکشنبه تصاویری را از جریان انتقال این راکت‌ها نشان داد، اما جزئیات داده نشد که آیا این سیستم کاملاً برای فعالیت آماده شده است یا خیر.

فرزاد اسماعیلی فرمانده نیروی دافع هوای ایران در صحبت با رسانۀ دولتی آن کشور از ارایۀ جزئیات در مورد انگیزۀ این تحرکات خود داری کرد.

آقای اسماعیلی گفت که شاید اکنون این سیستم در فردو نباشد زیرا به گفتۀ وی اس -۳۰۰ یک سیستم سیار است و همواره نقل مکان داده می‌شود.

مسکو بر اساس قراردادی که در سال ۲۰۰۷ با تهران امضا کرده بود، اوایل سال روان انتقال سیستم دافع هوای اس -۳۰۰ را به ایران آغاز کرد.

انتقال و تحویلدهی این سیستم به دلیل تحریم های غرب بر برنامۀ هسته‌ای ایران برای چندین سال با تاخیر روبرو شد.

تاسیسات هسته‌ای فردو که در عمق ۹۰ متر از سطح زمین و در زیر کوه اعمار شده است، در فاصلۀ ۱۰۰ کیلومتری جنوب تهران موقعیت داشته و کشورهای غربی در سال ۲۰۰۹ به موجودیت آن پی بردند.

منتقدان برنامۀ هسته‌ای ایران تاسیسات فردو را به مثابۀ نشانۀ تلاش مخفیانۀ تهران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای می نگرند. ایران ضمن رد این ادعاها استدلال می‌کند که تدابیر امنیتی در اطراف این محل به خاطر حفاظت آن از حملات هوایی ایالات متحده و اسرائیل می‌باشد.

فرمانده نیروی دافع هوای ایران همچنان گفته است که سربازان ایرانی هر ماه مشق و تمرین دفاعی را در دیگر ساحات و ماه چند مرتبه این تمرینات را در اطراف تاسیسات هسته‌ای انجام می‌دهند.

XS
SM
MD
LG