لینک های دسترسی

Breaking News

سانسور، ابزار سرکوبی مخالفین در انتخابات ایران


عکس از AP
عکس از AP

دو هفته پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ایران، دسترسی به اخبار و نظریات برای رأی دهندگان به ویژه آنانی که در انترنت خبر جستجو می کنند، به یک مشکل مبدل شده است.

چهار سال پیش زمانی که نتایج انتخابات ریاست جمهوری ایران اعلام شد، شبکه های اجتماعی انترنت بسیار فعال بود. ویدیو های ثبت شده توسط تیلفون های همراه در بیرون از آن کشور نشر می شد و جنبش سبز ایران در اعتراض به آنچه نارضایتی از پیروزی تقلبی محمود احمدی نژاد بود، احتجاج می کرد.

اما از آن زمان به بعد موثریت شبکه های اجتماعی کاهش یافته است.

جینیفو ابدو، از مرکز ستیمسن در واشنگتن می گوید که توقع تغییر وضع کنونی را ندارد. او می گوید که در اکثر موارد جنبش سبز سرکوب شده و علاقمندی مردم نیز برای برگزاری احتجاجات کاهش یافته است.

به گفتۀ وی حکومت فناوری بسیار پیچیده را برای سانسور انترنت، ردیابی ایمیل ها و غیره استفاده می کند... و از همین طریق تعداد زیادی را نیز دستگیر می کند.

انترنت در حالت کوما

اما سرعت انترنت در ایران طی هفته های اخیر بسیار زیاد بطی شده چنانچه یک روزنامه اظهار تاسف کرده نگاشته بود که "انترنت در حالت کوما قرار دارد."

این وضعیت تعداد زیاد ایرانی ها – و حتا کاندید ها را – وابسته به رسانه های حکومتی ساخته است. اما با این هم مقامات بی باکانه مداخله می کنند.

محمد رضا عارف، معاون پیشین ریاست جمهوری، که به حیث یک نامزد اصلاح طلب دیده می شود، شکایت دارد که بخشی از حضور وی در برنامۀ تلویزیونی قطع شده بود.

در این حال محسن رضایی، یک قوماندان سابق سپاه پاسداران شکایت کرده گفته است که بخش نخست مصاحبۀ او سانسور شده بود.

اما با آنهم نگرانی های جهانی به اندازۀ وسعت یافته که ایالات متحده تعزیرات را بر شرکت های امریکایی کاهش می دهد تا – آنها – مانند شرکت اپل – تیلفون و سایر نرم افزار ها را برای ایرانی ها به فروش برسانند و آنان را از سایۀ سانسور حکومتی دور نگهدارند.
XS
SM
MD
LG