لینک های دسترسی

Breaking News

ایران امیدوار اعادهٔ روابط دپلوماتیک با عربستان است


حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران
حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران، روز جمعه ۱۳ جنوری (۲۳ جدی)‌ ابراز امیدواری کرد که روابط دپلوماتیک میان تهران و ریاض رقبای سخت منطقه‌ای از طریق دیالوگ از سر گرفته شود.

عربستان سعودی در جنوری ۲۰۱۶ میلادی پس از اینکه سفارت و قونسلگری عربستان در تهران،‌ پایتخت ایران،‌ و قونسلگری دیگر آن در شهر مشهد آماج حملهٔ معترضان قرار گرفت، روابط دپلوماتیک خود را با ایران قطع کرد.

حمله بر دفاتر دپلوماتیک عربستان سعودی پس از آن صورت گرفت که ریاض شیخ نمر باقر النمر، روحانی سر‌شناس شیعه،‌ را در سال ۲۰۱۶ اعدام کرد.

امیرعبداللهیان در جریان سفرش به لبنان ابراز امیدواری کرد که ماموریت‌های دپلوماتیک یا سفارت‌ها در تهران و ریاض در چارچوب دیالوگ بازگشایی شوند و دیالوگ‌ها میان دو کشور باید ادامه یابد.

او همچنین پس از دیدار وزرای دفاع ترکیه و سوریه، متحد ایران در ماه گذشته، از نزدیک شدن بالقوه دو کشور استقبال کرد.

ایران و عربستان سعودی از جناح‌ها مخالف در منازعات مختلف منطقه حمایت می‌کنند، به شمول منازعهٔ سوریه که از سال ۲۰۱۱ به اینسو ادامه دارد.

عراق در ماه اپریل ۲۰۲۱ میزبان مجموعه‌ای از نشست‌ها میان مقام‌های عربستان سعودی و ایران بود،‌ اما این مذاکرات از اپریل ۲۰۲۲ به اینسو متوقف شد و تا حالا هیچ نشستی به طور علنی اعلام نشده است.

ایران در لبنان و عراق از نفوذ سیاسی برخوردار است، زیرا این کشور از گروه‌های مسلح در این دو کشور حمایت می‌کند.

الوطن، روزنامهٔ حامی حکومت سوریه، گزارش داده است که امیرعبداللهیان قرار است روز شنبه ۱۴ جنوری از دمشق، پایتخت سوریه، در حالی دیدن کند که روابط میان روسیه و ترکیه در حال بهتر شدن است.

امیرعبداللهیان روز جمعه در بیروت، پایتخت لبنان، گفت:‌ "ما از دیالوگ که میان سوریه و ترکیه انجام می‌شود، خرسندیم."

او اضافه کرد: "ما اعتقاد داریم که این گفت‌وگو باید پیامدهای مثبتی به نفع این دو کشور داشته باشد."

انقره از دیر مدت زمان از شورشیان ضد بشارالاسد، رییس جمهور سوریه، حمایت کرده است، اما پس از بیش از یک دهه جنگ که حکومت سوریه به حمایت ایران و روسیه قلمرو‌ها را در آن کشور دو باره تصرف کرد، روابط میان دمشق و انقره دوباره گرم شده است.

وزیران خارجهٔ ترکیه و سوریه پس از سال ۲۰۱۱ برای نخستین بار مذاکرات‌شان را در اواخر ماه دسمبر ۲۰۲۲ در مسکو، پایتخت روسیه، آغاز کردند.

بشارالاسد، رییس جمهور سوریه، روز پنجشنبه گفت که تلاش‌ها برای نزدیکی ترکیه و سوریه که به میانجیگری مسکو صورت می‌گیرد باید سبب "پایان دادن به اشغال" بخش هایی از سوریه توسط انقره شود.

در همین حال، مولود چاووش‌اغلو، وزیر خارجهٔ‌ ترکیه، گفته است که پس از دیدار وزیران خارجه‌ٔ ترکیه و سوریه در مسکو، انتظار می‌رود که دپلومات‌های سه کشور نیز با هم ملاقات کنند.

XS
SM
MD
LG