لینک های دسترسی

Breaking News

فرمانده سپاه پاسداران: در اعتراضات ایران بیش از ۳۰۰ نفر کشته شده است


ایران برای نخستین بار مرگ بیش از ۳۰۰ نفر را در جریان تظاهراتی تایید کرد که دوماه پیش در پی مرگ مهسا امینی در بازداشت پولیس گشت ارشاد این کشور آغاز شد و هنوز هم ادامه دارد.

حکومت ایران اعتراض کنندگان را "اغتشاشگران" خوانده و برای سرکوبی آنان نیروهای امنیتی را به شهرها اعزام کرده است.

خبرگزاری مهر ویدیویی از جنرال امیر علی حاجی زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران را نشر کرده که گفته است: "آمار جدیدی من ندارم اما بیش از ۳۰۰ نفر شاید جان باخته و شهید ما داریم."

او مانند سایر مقامات ایرانی یک باردیگر کشورهای خارجی، به شمول امریکا، انگلستان، عربستان سعودی، اسراییل و دیگران را به دست داشتن در ناآرامی اخیر در ایران مقصر خواند.

ارقامی را که ایران ارایه کرده است شامل ده‌ها تن از منسوبین پولیس و سایر نیروهای امنیتی نیز است که در جریان درگیری با اعتراض کنندگان کشته شده اند.

این درحالی است که ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران (هرانا) اعلام کرده است که از ۲۶ سنبله تا هفتم قوس ۴۵۱ نفر در اعتراضات ایران جان باخته اند که ۶۴ نفر از آنها کمتر از ۱۸ سال سن داشتند.

خبرگزاری هرانا تعداد بازداشت‌شدگان را هم تا پایان پنجم قوس ۱۸۱۸۳ نفر اعلام کرد و افزود از این میان هویت ۳۳۷۷ تن مشخص شده است.

با ورود به ماه قوس، در سومین ماه از آغاز اعتراضات مردمی، شمار شهرهای معترض در ایران نیز به ۱۵۷ شهر افزایش یافته است. ۱۴۳ دانشگاه این کشور نیز به اعتراضات پیوسته‌ و ۵۷۴ دانشجو بازداشت شده‌اند.

در کنار شهروندان ایرانی، در حدود ۴۰ شهروند خارجی نیز در ایران بازداشت شده اند.

ایران تا اکنون ۲۰۰۰ نفر از بازداشت شدگان را محاکمه کرده و حد اقل پنج نفر را به مرگ محکوم کرده است.

با آنهم، قوهٔ قضاییهٔ ایران امروز اعلام کرد که بیش از ۱۱۰۰ بازداشت‌شده، به شمول اعتراض کنندگان، در ۲۰ ولایت به مناسبت پیروزی ایران در مقابل ویلز در جام جهانی فوتبال، از بند رها شده اند.

قرار است، تیم ملی ایران امروز با ایالات متحده مصاف دهد. اما گزارش‌ها می‌ر‌ساند که مقامات سپاه پاسداران به اعضای این تیم هشدار داده اند که اگر دست به اقدامات اعتراضی بزنند، اعضای خانواده‌های آنان شکنجه خواهند شد.

در تهیهٔ این مطلب از گزارش فرانس‌پرس استفاده شده است

XS
SM
MD
LG