لینک های دسترسی

Breaking News

خامنه‌ای از شبه نظامیان بسیجی موظف به سرکوب معترضان تمجید کرد


علی خامنه‌ای، رهبر ایران
علی خامنه‌ای، رهبر ایران

رهبر ایران روز شنبه ۲۶ نومبر (پنجم قوس) در یک سخنرانی تلویزیونی از داوطلبان شبه‌نظامی که وظیفه سرکوب مخالفان و معترضان ضد حکومتی را دارند، تمجید کرد.

علی خامنه‌ای در حالی از شبه نظامیان کشورش تمجید کرد که داکتران چشم در آن کشور هشدار داده اند که شمار فزاینده‌ای از مظاهره کنندگان در جریان اعتراضات ضد حکومتی توسط نیروهای امنیتی کور شده‌اند.

خامنه‌ای که در جمع از قوای بسیج، شاخه دواطلب شبه نظامیان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران سخنرانی می کرد، بدون ارایه اسناد و شواهد ادعا کرد که معترضانی که در سراسر آن کشور مظاهره می کنند "وسیله‌ای " برای ایالات متحده و "مزدوران" امریکا استند.

خامنه‌ای گفت: "فرهنگ بسیجی، فرهنگ مجاهدان گمنام است که بدون چشم‌داشت و با خطرپذیری، از همه وجود خود برای خدمت به کشور مایه می‌گذارند و برای رهایی بخشیدنِ دیگران مظلوم واقع می‌شوند، همچنانکه در قضایای اخیر، بسیجیان مظلومانه در عرصه بودند تا ملت در مقابلِ اغتشاشگران و عناصر غافل یا مزدور دچار مظلومیت نشود."

رهبر ایران در جریان این سخنرانی‌اش همچنین کشور‌های غربی به خصوص ایالات متحده را متهم به دخالت در کشور‌های غرب آسیا کرد.

خامنه‌ای افزود: "استعمار غرب که در ابتدا اروپا مظهر آن بود و سپس امریکا، توجه خاص و ویژه‌ای به منطقه ما داشته و دارد زیرا منطقه غرب آسیا مرکز عمده نفت و انرژی و منابع طبیعی و چهار راه ارتباطی شرق و غرب است و بر همین اساس رژیم جعلی و غاصب صهیونیستی در این منطقه پایه‌گذاری شد تا غرب در منطقه غرب آسیا برای غارت منابع و ایجاد جنگ و تفرقه‌انگیزی، پایگاه داشته باشد."

اعتراضات ایرانیان مقیم آلمان در حمایت از معترضان در ایران
اعتراضات ایرانیان مقیم آلمان در حمایت از معترضان در ایران

رهبر ایران در حالی از قوای بسیجی تمجید کرده است که این شاخهٔ دواطلب شبه نظامی سپاه پاسداران ایران سهم فعال در سرکوب معترضان ضد حکومت داشته است، اعتراضاتی که پس از مرگ مهسا امینی، زن ۲۲ ساله‌ٔ ایرانی آغاز شد.

پس از مرگ مهسا امینی، زن ۲۲ سالهٔ کرد در بازداشت پولیس گشت ارشاد ایران، مظاهرات گسترده در سراسر آن کشور آغاز شد و این اعتراضات،‌ یکی از بزرگترین چالش‌هایی است که رهبری ایران پس از انقلاب ۱۹۷۹ میلادی با آن مواجه شده است. اما سرکوب معترضان توسط نیروهای امنیتی ایران موجب شده است تا اعتراضات در این کشور بیشتر به شکل پراکنده راه اندازی شود.

با وجود سرکوب گسترده و شدید، اعتراضات ضد حکومت روز شنبه در تهران، پایتخت ایران، و سایر شهر‌های این کشور ادامه داشت. معترضان همچنین خواستار اعتصاب در بخش کار و بار و تجارت نیز شده اند.

تسنیم، خبرگزاری نیمه رسمی ایران، گزارش داده است که خامنه‌ای یک روز پس از آن با اعضای بسیجی ملاقات کرد که ابراهیم رییسی، رییس جمهور ایران، با گروهی از بسیجی‌ها دیدار کرد و از تلاش آنان برای "حفظ امنیت" ستایش کرد.

بر اساس گزارش‌های گروه‌های حامی حقوق بشر ایران، در اثر سرکوب نیروهای امنیتی آن کشور تا حالا ۴۴۸ نفر در سراسر ایران کشته شده و بیش از ۱۸ هزار نفر دیگر دستگیر شده اند. اما حکومت ایران تا حالا از ارایه ارقام کشته شدگان و افرادیکه در جریان سرکوب معترضان دستگیر شده اند، اجتناب کرده است.

کم و بیش ۱۴۰ داکتر چشم در ایران با نشر نامه‌ای از زخمی شدن شدید چشم مریضان‌شان ابراز نگرانی کرده و گفته اند که این افراد توسط گلوله‌های فلزی و گلوله‌های رابری شدیداََ زخمی شده اند.

در بخشی از این نامه آمده است که "متاسفانه در بسیاری موارد ضربه موجب شده تا افراد دید هر دو چشم‌شان را از دست بدهند."

بخشی از این گزارش از خبرگزاری‌های اسوشیتدپرس و ایرنا گرفته شده است.

XS
SM
MD
LG