لینک های دسترسی

Breaking News

تلاش هند برای افزایش واردات نفت از ایران


هند امیدوار است بعد از توافق ایران با کشور های غربی و به دست آوردن مهلت محدود از تعزیرات بین المللی، واردات نفت از آن کشور را افزایش دهد.

تسهیل تعزیرات، به نحوی کاهش فشار بر هند تلقی می شود، کشوریکه روابط دوستانه با ایران را حفظ کرده و می خواهد تجارت و سایر ارتباطات خود را با تهران توسعه دهد.

چند روز بعد از آنکه ایران با قدرت های جهان به توافق رسید، ویواک رای، وزیر پترولیم هند گفت که قرار است دهلی جدید یک هیاتی را به ایران بفرستد تا در بارۀ میکانیزم پرداخت پول نفت بحث کنند.

در حالیکه رابطۀ ایران با سیستم بانکداری جهانی عملاً قطع می باشد، هند یک سیستم تبادلۀ بانکی را با ایران ایجاد کرده بود که براساس آن، قسماً قیمت نفت وارداتی را با پول هندی پرداخت می کرد. آن سیستم موثر نبوده و باعث نزول قیمت روپیۀ هندی در برابر اسعار خارجی شد.

یورو یا دالر؟

شرکت های تصفیه کنندۀ نفت می گویند که اکنون می توانند پول نفت وارداتی را به یورو پرداخت کنند. هند بیش از پنج ملیارد دالر از ایران قرضدار است.

وزیر پترولیم هند روز چهارشنبه گفت که با توجه به تسهیل تعزیرات، هند نیز در سال آیندۀ مالی، چشم به راه واردات بیشتر نفت خام از ایران می باشد.

در دو سال گذشته، هند، دومین بزرگترین مشتری نفت خام ایران، تحت فشار ایالات متحده واردات نفت خام را کاهش داد.

پروین کمار، تحلیلگر مسایل انرژی می گوید "حد تعین شده ۲۰ درصد کاهش در واردات سالانه بود که هر سال مراعات شده است."

این تحلیلگر ابراز عقیده می کند که آنان نمی خواهند کاهش واردات نفت ادامه یابد زیرا "شرکت های تصفیه کنندۀ نفت هند معمولاً بر واردات همان نفت متکی اند."

واردات نفت خام هند از ایران بعد از آن از سطح تعین شدۀ تعزیرات کاهش یافت که انتقال نفت به خاطر مشکلات بیمۀ کشتی های انتقالاتی دشوار شد. شرکت های تصفیه کننده اکنون ابراز امیدواری می کنند که آن مشکل دیگر حل شده باشد.

طبقۀ کارگر

کسبه کاران هندی نیز ابراز خوشبینی می کنند. در سال گذشته، هند تلاش ورزید به خاطر توسعۀ صادرات مانند برنج، پرزه جات موتر و دوا به ایران روپیۀ هندی موجود در بانک ها را در بازار شامل سازد.

رفیق احمد، رئیس انجمن صادراتی هند می گوید این کار با بازگشایی سیستم های بانکی تسهیل خواهد یافت.

آقای احمد افزود "پروژه های دراز مدت می تواند انجام شود به خاطریکه از طریق میکانیزم استفاده از روپیه مشکل می باشد. دو پروژۀ قوی بزرگی تحت بحث قرار گرفته است که اکنون امکان پذیر بوده و از حالت تجارت به سرمایه گذاری تغیر شکل می کند."

در همین حال، پروین کمار، تحلیلگر مسایل انرژی هشدار می دهد که این امر ضرر های را نیز به کشور های مانند هند که ایران خواهان گسترش و افزایش سود خود از بابت تداوم فروش نفت به آن کشور می باشد، در بر خواهد داشت.

به گفتۀ این تحلیلگر "با آغاز دوبارۀ واردات نفت از ایران، تمام آن معاملات شیرینی که در گذشته تهران به خاطر حفظ فروشات خود با کشور های خریدار انجام می داد، از بین خواهد رفت."

تعزیرات وضع شده از جانب ایالات متحده، روابط اقتصادی هند را با ایران محدود ساخته است اما علایق سیاسی دهلی جدید و تهران از آن روند متاثر نشد. تحلیلگران سیاسی می گویند که تسهیلات آیندۀ تعزیرات - راه های جدیدی را در عرصۀ همکاری میان دو کشور باز خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG