لینک های دسترسی

Breaking News

با افزایش تنش میان تهران و طالبان، هیات نظامی ایران به کابل رفت


وزارت دفاع طالبان روز شنبه ۲۰ می (۳۰ ثور) گفت که هیاتی از این وزارت با یک هیات نظامی ایران در کابل دیدار کرده است.

وزارت دفاع طالبان با نشر اعلامیه‌ای گفته است که مالی خان صدیق، معاون لوی درستیز قوای مسلح این گروه با هیات نظامی ایران به ریاست بهرام حسینی مطلق، معاون لوی درستیز نیروهای مسلح ایران ملاقات کردند.

بر اساس این اعلامیه، دو جناح در مورد "همکاری‌ها و روابط حسنه دو کشور" صحبت کردند و بر همکاری های بیشتر در عرصه های مختلف متعهد شدند.

وزارت دفاع طالبان در ادامهٔ این اعلامیه گفته است که "هیات ایرانی، تعهدات دو کشور را در زمینه های مختلف مثبت ارزیابی نموده و بر تحکیم روابط اطمینان داد. در ادامه دو طرف روی مسایل مرزی، تقویت همکاری‌های مشترک و حل مشکلات شان از طریق مراجع زیربط و گفتگو، تاکید ورزیدند."

سفر هیات نظامی ایران به کابل و دیدار آن با نظامیان وزارت دفاع طالبان چند روز پس از آن صورت گرفت که ابراهیم رییسی، رییس جمهور ایران، هنگام سفرش به ولایت سیستان بلوچستان آن کشور به طالبان هشدار داد که حقابۀ ایران را از دریای هلمند بدهد.

رییسی روز پنجشنبه ۱۸ می (۲۸ ثور) به خبرنگاران گفت که حکومت طالبان منطق حکومت ایران را منطق عادی تلقی نکند و تهران در مساله حقابۀ خود از دریای هلمند "بسیار جدی" است.

رییسی افزود: "به حاکمان افغانستان می‌گویم این مطلب را عادی تلقی نکنند و موضوع ‏را جدی بدانند، اخطار می دهم حق مردم سیستان و مردم سیستان وبلوچستان را سریعتر بدهند."

رییس جمهور ایران همچنین گفت: "گاها شنیده می شود سد آب چندانی ندارد یا بخشی از آن را لجن فرا گرفته است، حاکمان افغانستان ‏باید اجازه دهند کارشناسان ما مراجعه و صحت و سقم ماجرا را بررسی کنند، اگر کارشناسان ما کمبود آب را تایید کنند حرفی ‏نداریم و گرنه اجازه نخواهیم داد حق مردم به هیچ عنوان ما ضایع شود."

رییسی هشدار داد: "این عرض بنده و حرفم را بسیار جدی بگیرند، بعداً گله نکنند که به ما گفته نشد، یا تصور می‌کردیم با گفتار دپلوماسی و سیاسی و گذشت ایام از آن عبور کرد."

این اظهارات رییس جمهور ایران بلافاصله با واکنش طالبان مواجه شد. ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان، در واکنش به اظهارات تازۀ رییس جمهور ایران در مورد حقابه ایران از دریای هلمند گفت که چنین اظهاراتی می‌تواند فضای سیاسی دو کشور را خراب کند و به نفع هیچ یک از طرفین نیست.

ساعاتی پس از این اظهارات رییسی، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان، در بیانیه‌ای که ناوقت روز پنجشنبه در صفحۀ تویترش نشر کرد، گفت که موافقتنامه ۱۳۵۱ که بین افغانستان و ایران امضا شده همچنان پابرجاست و طالبان متعهد به تعهدات داده‌شده استند.

مجاهد گفته است: "مقامات ایرانی ابتدا باید معلومات خود را در مورد آب هلمند تکمیل نمایند و بعد از آن با الفاظ مناسب خواست شان را مطرح کنند، اگر واقعیت درست مطالعه نشود و چنین اظهارات مطرح گردد، می‌تواند فضای سیاسی میان مردم و کشورهای دو ملت مسلمان را آسیب بزند که به نفع هیچ طرفی نیست و باید تکرار نگردد."

به دنبال انتشار اعلامیۀ حکومت طالبان، حسین امیر عبداللهیان، وزیر خارجۀ ایران واکنش نشان داده و گفته است که حکومت طالبان با وصف درخواست‌های مکرر به هیات تخنیکی ایران اجازۀ بازدید از دریای هلمند را نداده است.

او با تاکید بر اینکه باید طالبان بر تعهدات شان در این خصوص عمل کنند، در تویترش نگاشته است: "ملاک بود و‌ نبود آب، بازدید فنی و عینی است و‌ نه صدور بیانیه سیاسی."

افغانستان و ایران در سال ۱۳۵۱ معاهدۀ توزیع آب هلمند را امضا کردند که بر اساس آن افغانستان باید سالانه ۸۱۷ میلیون متر مکعب آب دریای هلمند را به ایران بدهد.

حکومت‌های پیشین افغانستان گفته ‌اند که در سال‌های گذشته به دلیل چهار دهه جنگ و عدم مدیریت آب در افغانستان، سالانه حدود ۲.۵ میلیارد متر مکعب آب به ایران سرازیر شده و این بیشتر از میزانی است که در معاهده تعیین شده است.

XS
SM
MD
LG