لینک های دسترسی

Breaking News

رییسی بدون گرفتن نام مهسا، واکنش‌ها به مرگ این دختر ایرانی را معیار 'دوگانه' خواند


ابراهیم رییسی، رییس جمهور ایران روز چهارشنبه ۲۱ سپتمبر (۳۰ میزان) در سخنرانی در ۷۷مین مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویارک، حکومت جمهوری اسلامی ایران را "پرچمدار عدالت در جهان" توصیف کرد.

آقای رییسی در حالی چنین ادعا می‌کند که اعتراضات به خاطر مرگ مهسا امینی، دختر ۲۲ سالۀ ایرانی، در کم از کم ۲۳ شهر و ولایت ایران گسترش یافته و تا کنون از مرگ کم از کم هشت نفر در اثر خشونت نیروهای امنیتی ایران خبر داده شده است.

دقایقی پس از سخنرانی رییس جمهور ایران، جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده در سخنرانی در ۷۷مین مجمع عمومی سازمان ملل متحد ضمن ابراز حمایت از اعتراضات مردم ایران گفت که امریکا در کنار معترضان شجاع ایران ایستاده است.

رییس جمهور بایدن با اشاره به تظاهرات در ایران به خاطر کشته شدن مهسا امینی، زنان ایران را شجاع خواند و بر رعایت حقوق بشر در ایران تاکید کرد. او گفت: "امروز در کنار شهروندان شجاع ایران و زنان شجاع ایران می‌ایستیم که همین لحظه برای حقوق اساسی شان مظاهره می‌کنند."

با اینحال، رییسی در سخنرانی خود بدون گرفتن نام مهسا امینی، واکنش‌های جهانی به مرگ این دختر جوان را معیار "دوگانه" خواند. او بدون گرفتن نام کشور مشخصی از "سکوت مرگبار درباره قتل ده‌ها زن بی‌‌پناه در یکی از کشورهای غربی" انتقاد کرد.

در بحث فعالیت هسته‌ای ایران، ابراهیم رییسی ادعا کرد که فعالیت‌های هسته‌ای ایران "صلح‌آمیز" است و به گفتۀ وی ایران در تلاش تولید سلاح هسته‌ای نیست. او گفت که ایران در مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای جدی است، اما گفت که تهران بدون توجه به نتیجۀ مذاکرات به راه خود ادامه خواهد داد.

جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده نیز در مقر ملل متحد گفت که واشنگتن به ایران اجازه نخواهد داد که به اسلحۀ هسته‌ای دست یابد. آقای بایدن ضمن تاکید بر دپلوماسی برای حل بن‌بست هسته‌ای ایران گفت که اجازه نمی‌دهد این روند به عقب برگردد.

در همین حال رییس جمهور ایران با اشاره به خروج ایالات متحده از توافق هسته‌ای در سال ۲۰۱۸ گفت که تهران برای گرفتن تضمین از امریکا پافشاری دارد.

با آنکه کشورهای غربی حکومت ایران و سپاه پاسداران آن کشور را حامی عمدۀ تروریزم در منطقه می‌خواند، ابراهیم رییسی مدعی شده که حکومت ایران "امروز به تکیه‌گاه امنیت در منطقه و پیش‌تاز راستین مبارزه با تروریزم در جهان تبدیل شده است."

رییس جمهور رییسی گفت که کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را از طریق یک محکمۀ به گفتۀ وی "عادلانه" دنبال می‌کند.

قاسم سلیمانی و مهدی المهندس، فرمانده ملیشه‌های عراقی مورد حمایت ایران به تاریخ سوم جنوری سال ۲۰۲۰ در یک حملۀ هوایی ایالات متحده در نزدیکی میدان هوایی بغداد کشته شدند.

در تهیه این مطلب از گزارش‌ خبرگزاری‌های رویترز و فرانس‌پرس استفاده شده است.

XS
SM
MD
LG