لینک های دسترسی

Breaking News

هشدار روحانی نسبت به وضع تعزیرات جدید امریکا


آرشیف: رئیس جمهور ایران هشدار داده است که هرگاه تعزیرات جدید بر آن کشور وضع گردد، تهران اقدام مشابه را روی دست خواهد گرفت
آرشیف: رئیس جمهور ایران هشدار داده است که هرگاه تعزیرات جدید بر آن کشور وضع گردد، تهران اقدام مشابه را روی دست خواهد گرفت

سن روحانی، رئیس جمهور ایران، روز چهار شنبه گفت هرگاه کانگرس ایالات متحده تعزیرات جدید را علیه ایران وضع کند، تهران در برابر آن پاسخ خواهد داد.

اظهارات آقای روحانی پس از آن بیان شد که قرار است مجلس سنای ایالات متحده به لایحۀ رای بدهد که بر اساس آن تعزیرات جدید بالای افرادی وضع خواهد شد که در برنامه میزایل های بالستیک ایران، دخیل اند.

قبل بر این، مجلس نمایندگان ایالات متحده روز سه شنبه به لایحه وضع تعزیرات جدید علیه ایران رای داد و سپس آنرا را به مجلس سنای امریکا جهت رای گیری فرستاد.

آقای روحانی گفته است که "اگر دشمن بخشی از توافق را نقض کرد، ما نیز بخشی از آن را نقض خواهیم کرد. اگر آنان همۀ توافق را نقض کردند، ما نیز همۀ توافق را نقض خواهیم کرد."

آقای روحانی همچنین گفته است که ایران صرف نظر از اینکه دیگران در مورد تسلیحات دفاعی آن کشور چگونه فکر می کنند، آنرا تقویت بیشتر خواهد کرد.

این تعزیرات تازه به دلیل حمایت تهران از دهشت افگنی بین المللی و برنامه میزائیل بالستیک آن کشور، وضع گردیده است

رئیس جمهور ایران در جلسۀ کابینۀ آن کشور گفته است که به منظور تامین منافع آن کشور، تهران هر تصمیم لازم را در مورد وضع تعزیرات جدید ایالات متحده روی دست خواهد گرفت.

قانونگذاران ایالات متحده در نظر دارند تا اقدامات الزام آور را بر همه افرادی وضع کنند که یا به صورت مستقیم در برنامه میزایل های بالستیک ایران دخیل اند و یا به گونۀ با آنان در تعامل اند. اقدام جدید ایالات متحده شامل وضع تعزیرات بر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران نیز می گردد.

در همین حال، اعضا قانونگذار دموکرات گفته اند که وضع تعزیرات جدید بر ایران در تقابل با توافق برنامه هسته ای ایران که در سال ۲۰۰۱۵ میلادی امضا شد، قرار ندارد.

اما عباس عراقچی، یکی از مذاکره کنندگان ارشد برنامۀ هسته ای ایران، روز چهار شنبه گفت که لایحۀ که از سوی مجلس نمایندگان ایالات متحده تصویب شده است، تطبیق موفقانۀ برنامۀ هسته ای آن کشور را متاثر می کند.

در همین حال، علاالدین بروجردی، رئیس کمیتۀ امنیت ملی و سیاست خارجی پارلمان ایران، گفته است که آن کمیته لایحۀ مجلس نمایندگان ایالات متحده را روز شنبه به بحث خواهد گرفت.

در سال ۲۰۱۵، پس از مذاکرات بیش از دو سال، توافق هسته ای میان ایران و گروه ۵+۱ که شامل ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان می شود، نهایی گردید.

بر اساس این توافق، ایران غنی سازی یورانیم خود را متوقف می کرد و در عوض تعزیرات اقتصادی که بالای آن کشور وضع شده بود، لغو می گردید.

پس از توافق هسته یی میان ایران و گروه ۵+۱، ایران چندین بار راکت های بالستیک خود را آزمایش کرد، اقدامی که موجب انتقاد های شدید کشور های غربی شد و در نهایت مجلس نمایندگان ایالات متحده خواهان وضع تعزیرات جدید علیه ایران شد.

XS
SM
MD
LG