لینک های دسترسی

Breaking News

تحقیقات در مورد مرگ دو شهروند ایران در مرز پاکستان


وزارت خارجه ایران روز جمعه ۲۶ فبروری (هشتم حوت) گفت که در رابطه به کشته شدن دو شهروند این کشور در مرز با پاکستان تحقیقات را آغاز کرده است.

اوایل هفتهٔ جاری دو شهروند ایران هنگامی که می‌خواستند به گونهٔ غیر قانونی مواد سوخت را از ایران به پاکستان انتقال بدهند به ضرب گلوله کشته شدند.

این حادثه منجر به اعتراضات گسترده‌ای شد که از شهر سراوان آغاز و به مناطق دیگر ولایت سیستان و بلوچستان، به شمول زاهدان مرکز این ایالت گسترش یافت.

براساس گزارش رسانه‌ها یک منسوب پولیس در این تظاهرات جان باخته است.

مقامات امنیتی ولایت سیستان و بلوچستان ایران می‌گویند که به کمک رهبران مذهبی آرامش دوباره در این مناطق برقرار شده است.

سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت خارجهٔ ایران گفت:"جسد حداقل یک نفر توسط محافظین سرحدی پاکستان تحویل داده شد. "

مقامات ایرانی می‌گویند که گلوله باری در خاک پاکستان رخ داده است، اما مقامات مرزی پاکستان می‌گویند که نیروهای ایرانی به سمت افرادی که مصروف تجارت غیر قانونی مواد سوخت بودند گلوله‌باری کردند.

ایران در سطح جهان مواد سوخت را نازل ترین قیمت به فروش می‌رساند و از اینرو جمعیت فقیر سیستان و بلوچستان که عمدتاً مسلمانان سنی مذهب استند همواره مصروف تجارت غیر قانونی آن به پاکستان اند.

در همین حال میشل بچلیت، کمیشنر حقوق بشر سازمان ملل متحد ایران را به "مصونیت متداوم از مجازات در برابر نقض حقوق بشر" در مناطقی از جمله سیستان و بلوچستان متهم کرد.

میشل بچلیت در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژینو گفت: "در ایران از ماه دسمبر به اینسو یک کمپاین ظاهراً هماهنگ شده، اقلیت‌ها را هدف قرار می‌دهد، از جمله در سیستان و بلوچستان ، خوزستان و در ولایت های کردنشین."

بچلیت افزود در این مناطق از بازداشت های گسترده و ناپدید شدن های اجباری و همچنین افزایش اعدام هانیز گزارش شده است.

ایران در مورد ادعاهای خانم بچلیت ابراز نظر نکرده، اما همواره انتقادات مشابه را برخاسته از انگیزه های سیاسی و مبتنی بر عدم درک قوانین اسلامی در ایران خوانده است.

XS
SM
MD
LG