لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا آماده است در مورد برنامهٔ هسته‌ای ایران گفتگو کند


عکس از آرشیف
عکس از آرشیف

ایالات متحده می‌گوید که آماده است با ایران در مورد بازگشت هر دو کشور به توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ وارد گفتگو شود؛ توافقی که هدف آن جلوگیری از دستیابی تهران به سلاح هسته‌ای است.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه امریکا ناوقت پنجشنبه ۱۸ فبروری (۳۰ دلو) گفت که واشنگتن دعوت نماینده عالی اتحادیه اروپا را برای اشتراک در نشست نمایندگان کشورهای پنج عضو دایمی شورای امنیت سازمان ملل متحد به اضافۀ آلمان و ایران، جهت بحث در مورد حرکت در یک مسیر دپلوماتیک در قبال برنامه هسته‌ای ایران، پذیرفته است.

این تصمیم بعد از آن اعلام می‌شود که انتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده نیز روز پنجشنبه با همتایان بریتانیایی، فرانسوی و آلمانی خود درباره توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ صحبت کرد که امریکا در سال ۲۰۱۸ از آن بیرون شد.

در بیانیه مشترک چهار کشور آمده است: "اگر ایران با جدیت به تعهدات خود در برنامهٔ هسته‌ای عمل کند، ایالات متحده نیز همین کار را انجام می دهد و آماده است تا در این راستا با ایران گفتگو کند."

ایران نقض توافقنامه را در سال ۲۰۱۹ ، حدود یک سال پس از اعمال مجدد تحریم های اقتصادی ایالات متحده آغاز کرد و در ماه های اخیر به نقض آن سرعت بخشیده است.

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران در پاسخ به بیانیهٔ مشترک این چهار کشور گفته است که واشنگتن باید قدم نخست را بردارد.

درهمین حال به گزارش خبرگزاری رویترز، ریچارد میلز نماینده موقت امریکا در سازمان ملل متحد روز پنجشنبه در نامه‌ای به شورای امنیت اطلاع داد که دولت جدید ایالات متحده اعلان دولت دونالد ترمپ، رییس جمهوری پیشین مبنی بر بازگشت کلیه تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران را لغو کرده است.

توافق‌هسته‌ای میان ایران و پنج عضو دایم شورای امنیت سازمان ملل متحد به اضافۀ آلمان در تابستان سال ۲۰۱۵ امضا شد و بر اساس آن در ازای محدود شدن فعالیت‌های هسته‌ای ایران، شماری از تحریم‌های اقتصادی غرب بر تهران رفع شد.

XS
SM
MD
LG