لینک های دسترسی

Breaking News

واکنش ایالات متحده در پی مظاهرات در ایران


مظاهرات مردم ایران در شهر مشهد
مظاهرات مردم ایران در شهر مشهد

در اولین واکنش به اعتراض‌های گسترده در شهرهای مختلف ایران، وزارت خارجه ایالات متحده در بیانیه ای از همۀ ملت ها خواست تا از "خواسته های" مردم ایران برای "حقوق ابتدایی شان"، حمایت کنند.

در این اعلامیه که توسط "هدر ناویرت"، سخنگوی وزارت خارجه صادر شد، آمده است که ایالات متحده گزارش‌های مظاهرات "مسالمت آمیز متعدد شهروندان ایرانی را در شهرهای مختلف آن کشور دنبال" می کند.

در این اعلامیه آمده است "رهبران ایران یک کشور ثروتمند با تاریخ و فرهنگ غنی را به کشوری سرکش با اقتصاد خراب تبدیل کردند که خشونت، خونریزی و آشوب، در صدر صادرات آن است. همانطور که رئیس جمهور ترمپ گفته است، قربانیان دیرینۀ رهبران ایران، خود مردم ایران هستند".

وزارت خارجۀ ایالات متحدده "دستگیری معترضان مسالمت‌جو را قویاً" محکوم کرده از همه ملت‌ها خواسته اند "از مردم ایران و مطالبات آنان برای حقوق ابتدایی شان و پایان فساد حکومت، به طور علنی حمایت کنند".

خانم ناویرت روز جمعه گفت که ریکس تیلرسون مانند گذشته که حمایت خود را از "عناصر موجود در ایران که خواهان انتقال مسالمت آمیز حکومت اند" حمایت خود را اعلام کرد، امروز نیز "حمایت عمیق خود از مردم ایران را تکرار نمود".

این درحالیست که اورین هچ و تام کاتن سناتوران ارشد امریکایی جمهوریخواه، حمایت شان را از مظاهرات دو روزۀ ایرانی ها در شهر های مختلف آن کشور، اعلام کرده اند.

آقای هچ، در صفحۀ تویتر خود نگاشته است " من در کنار مردم ایران و درخواست شان برای شفافیت و آزادی ایستاده ام و از همکارانم در کانگرس ایالات متحده می خواهم با من همراه شوند."

آقای "هچ" از اعضای قدیمی سنای ایالات متحده است که برای نخستین بار در سال ۱۹۷۷ به سنا راه یافت.

یک روز بعد از تجمع اعتراضی در مشهد و چند شهر دیگر خراسان و شاهرود، عدۀ از مردم معترض به وضعیت موجود در ایران، در شهرهای کرمانشاه و خرم آباد نیز تجمع کردند و شعارهایی علیه مقامات و حکومت جمهوری اسلامی ایران دادند.

بازداشت مظاهره کنندگان

شبکۀ نیمه رسمی فارس ایران گزارش داد که حدود ۳۰۰ اعتراض کننده در کرمانشاه گرد هم آمده و شعار های ضد حکومت را مانند "فلسطین را رها کرده در بارۀ ما بیاندیشید، مرگ یا آزادی و زندانیان سیاسی باید رها شوند" سر می دادند.

پولیس، رقم اندکی از مظاهره کنندگان تهران را که تعداد شان به ۵۰ تن می رسید و به خاطر بلند رفتن قیم به جاده ها برآمده بودند، بازداشت کرده است.

همچو مظاهرات بدون اجازۀ پولیس، در ایران غیرمعمول است و افرادیکه دست به همچو اقدامی بزنند، زندانی می گردند.

XS
SM
MD
LG