لینک های دسترسی

Breaking News

رییس روزنامهٔ کیهان ایران: دست مردی را که بر سلمان رشدی 'مرتد' حمله کرد، باید بوسید


به استثناه روزنامهٔ اعتماد که مربوط اصلاح طلبان است، سایر رسانه‌های ایران سرخط مشابه داشتند و سلمان رشدی را "مرتد" خطاب کردند
به استثناه روزنامهٔ اعتماد که مربوط اصلاح طلبان است، سایر رسانه‌های ایران سرخط مشابه داشتند و سلمان رشدی را "مرتد" خطاب کردند

کیهان، روزنامهٔ محافظه کار ایران، روز شنبه ۱۳ اگست (۲۲ اسد) از مردی ستایش کرد که سلمان رشدی، نویسندهٔ رمان "آیات شیطانی" را روز جمعه با ضرب چاقو به شدت زخمی کرد.

رییس روزنامهٔ کیهان که از سوی علی خامنه ای، رهبر ایران، تقرر یافته است، در واکنش به حمله بر رشدی گفته است: " آفرین بر آن مرد دلاور و وظیفه‌شناسی که در نیویورک به سلمان رشدی مرتد و خبیث حمله کرده و بوسه بر دست او که با چاقو گردن دشمن خدا را پاره کرده است."

این روزنامهٔ دولتی ایران همچنین گفته است که "گردن شیطان" با تیغ قطع شده است.

به استثناه روزنامهٔ اعتماد که مربوط اصلاح طلبان است، سایر رسانه‌های ایران سرخط مشابه داشتند و رشدی را "مرتد" خطاب کردند.

در حملهٔ روز جمعه بر سلمان رشدی، در ایالت نیویارک، جگر، رشته‌های حساس دست‌اش و یک چشم‌اش آسیب شدید دیده است. رشدی که پس از این حمله در شفاخانه زیر عمل جراحی قرار گرفت و هنوز هم بستری است، به کمک ونتیلاتور تنفس می کند؛ قادر به صحبت کردن نیست و منابع گفته اند که این نویسنده ممکن یک چشم خود را از دست بدهد.

هادی مطر،‌ مظنون ۲۴ ساله در ارتباط با این حمله توسط پولیس دستگیر شده است و حالا به قصد قتل درجه دو متهم شده است. مطر که در ایالت کالیفورنیا تولد شده است، اخیراََ به ایالت نیوجرسی نقل مکان کرد، اما علت و انگیزهٔ این حمله تا حال مشخص نشده است.

مقام‌های ایران تا حال به صورت رسمی در مورد حمله بر این نویسندهٔ معروف تبصره نکرده اند، اما آیت الله خمینی، رهبر پیشین جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۹۸۹ میلادی، به اتهام ارتداد، فتوای کشتن وی را صادر کرد.

سید محمد مرندی، مشاور تیم مذاکره کننده مذاکرات هسته‌ای ایران در ویانا، پایتخت اتریش،‌ نیز در تویتی نوشته است که "من برای نویسنده‌ای که نفرت و تحقیر بی‌پایان مسلمانان و اسلام را ترویج می کند، اشک نمی ریزم."

این مقام ایران در ادامهٔ این تویت پرسشی را نیز مطرح کرده و آن اینکه "عجیب نیست که ما در نزدیکی یک توافق هسته ای بالقوه قرار داریم" و امریکا ادعا می کند که ایران در صدد ضربه زدن به جان بولتن، مشاور امنیت پیشین ایالات متحده،‌است "و بعد این اتفاق می افتد؟"

پیش از این، وزارت عدلیهٔ امریکا روز چهارشنبه ۱۰ اگست (۱۹ اسد) اعلام کرد که یک عضو سپاه پاسداران ایران را به طراحی توطیهٔ قتل جان بولتن، مشاور پیشین امنیت ملی قصر سفید متهم کرده است.

وزارت عدلیه در اعلامیه‌ای گفته است که یک عضو سپاه پاسداران ایران به نام شهرام پورصفی که به نام مهدی رضایی نیز مشهور است، تلاش کرده تا با پرداخت ۳۰۰ هزار دالر، جان بولتن را به قتل برساند.

ایران این اتهام را "افسانه" خواند و آنرا رد کرد.

حمله بر سلمان رشدی صبح جمعه به وقت شرق امریکا پس از آن رخ داد که ایرنا، خبرگزاری رسمی ایران روز جمعه ۱۲ اگست (۲۱ اسد ) از قول یک دپلومات ارشد آن کشور گزارش داد که پیشنهاد اتحادیهٔ اروپا مبنی بر احیای توافق هسته‌ای ایران "می تواند قابل قبول باشد مشروط بر این که اطمینان حاصل شود" که به خواست‌های عمده تهران، رسیدگی می شود.

سلمان رشدی ۷۵ ساله در سال ۱۹۸۱ میلادی با نشر دومین رمانش زیر عنوان "بچه‌های نیمه شب" در سطح بین المللی مورد توجه و ستایش قرار گرفت و سپس جایزهٔ معتبر "بوکر" بریتانیا را به دست آورد.

اما رمان بعدی‌اش تحت عنوان "آیات شیطانی" که در سال ۱۹۸۸ میلادی چاپ شد،‌ زندگی‌اش را پس از آن تغییر داد که آیت الله خمینی، رهبری پیشین جمهوری اسلامی ایران، فتوای مرگ وی را صادر کرد. پس از این فتوا، رشدی برای بیش از نه سال در خفا زندگی می کرد.

اما محمد خاتمی، رییس جمهور سابق ایران، در سال ۱۹۹۸ میلادی به حکومت بریتانیا اطمینان داد که این فتوا را عملی نخواهد کرد.

با آنهم خاتمی در سال ۲۰۰۵ میلادی گفت که معتقد است که رشدی یک "مرتد" است که از دید اسلام کشتن وی مجاز است.

XS
SM
MD
LG