لینک های دسترسی

Breaking News

حزب اتحاد ملت ایران خواستار لغو قانون حجاب اجباری شد


حزب اصلاح طلب اتحاد ملت روز شنبه ۲۴ سپتمبر (دوم میزان) پس از هشت شب اعتراضات متوالی مردم در این کشور، خواستار پایان دادن به قانون حجاب اجباری برای زنان شد. این قانون درسال ۱۹۸۳ به اجرا درآمد.

اعتراضات مردمی در ایران پس از آن آغاز شد که مهسا امینی، یک زن ۲۲ ساله به دلیل عدم رعایت حجاب به طور مناسب، توسط پولیس "گشت ارشاد" بازداشت شد و در جریان بازداشت جان باخت.

حزب اتحاد ملت با انتشار بیانیه‌ای خواستار به رسمیت شناختن حق زنان در انتخاب پوشش و انحلال پولیس "گشت ارشاد" ایران شد.

پولیس "گشت ارشاد" ایران که مسوول اجرای قوانین سختگیرانه حجاب زنان در اماکن عمومی است، در ماه‌های اخیر به دلیل استفادۀ بیش از حد از زور با انتقادهای فزاینده‌ای مواجه شده است.

این حزب که توسط دستیاران محمد خاتمی، رییس جمهور پیشین اصلاح طلب ایران رهبری می‌شود، از مقامات خواسته تا "موارد قانونی لازم برای لغو قانون حجاب اجباری را آماده کنند".

در بیانیه حزب اتحاد ملی که یک حزب رسمی ایران است اما از صحنهٔ قدرت به دور نگهداشته شده، آمده است که ایران باید "پایان رسمی فعالیت‌های پولیس گشت ارشاد" و "اجازه تظاهرات مسالمت‌آمیز" را اعلام کند.

در بیانیه این حزب آمده است که باید یک "کمیسیون بی‌طرف" برای بررسی مرگ مهسا امینی تشکیل شود و افرادی که اخیراً بازداشت شده اند فوراً آزاد شوند.

بر اساس آمار رسمی، در اعتراضاتی که پس از کشته شدن مهسا امینی آغاز شد، حداقل ۳۵ نفر کشته صدها نفر زخمی و صدها تن دیگر از جمله خبرنگاران، فعالان اصلاح طلب و همچنین معترضین بازداشت شده اند.

این در حالی است که ابراهیم رییسی، رییس جمهور ایران اعتراضات را "آشوبگری" و "شرارت" خوانده خواستار اقدام قاطعانه علیه آن شده است.

اعتراضات به کشته شده مهسا امینی به ۱۳۳ شهر ایران و حتی کشورهای متعدد جهان گسترش یافته است.

XS
SM
MD
LG