لینک های دسترسی

Breaking News

ایران: احیای توافقنامهٔ هسته‌ای امکان‌پذیر است


ایران می‌گوید که احیای توافقنامهٔ هسته‌ای سال ۲۰۱۵ امکان پذیر است، اما هشدار داد که این کشور "تا ابد" مذاکره نخواهد کرد.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجهٔ ایران در یک تویت نوشته است که بر اساس تعهد برای احیای این توافق، ایران فعالترین طرف در مذاکرات ویانا بوده و بیشتر مسوده‌ها را پیشنهاد کرده است.

ایران و ایالات متحده برای احیای توافقنامهٔ هسته‌ای مصروف مذاکرات غیرمستقیم اند؛ توافقنامهٔ که بر اساس آن در بدل قیود بر فعالیت‌های هسته‌ای تهران تعزیرات بین المللی وضع شده بر این کشور رفع شده بود.

دیروز، ایالات متحده و فرانسه هشدار دادند که ایران برای احیای توافقنامهٔ هسته‌ای وقت را از دست می‌دهد. این کشورها با اظهار نگرانی گفته اند که اگر مذاکرات در این خصوص به درازا بکشد، فعالیت‌های حساس اتمی تهران پیشرفت خواهد کرد.

اما سخنگوی وزارت خارجهٔ ایران امروز گفت که برای احیای این توافقنامه، امریکا باید "میراث ناکام" ترمپ را ترک کند.

دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین ایالات متحده در سال ۲۰۱۸ از این توافقنامه بیرون شد و تعزیرات اقتصادی را دوباره بر ایران وضع کرد.

ادارهٔ جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده می‌گوید که آماده است طوریکه در توافقنامهٔ هسته‌ای تذکر یافته، تعزیرات اقتصادی مرتبط به فعالیت‌های هسته‌ای را رفع کند، اما سایر تعزیرات، به شمول تحریم‌های مرتبط به حقوق بشری و حمایت تهران از گروه‌های تندرو در جهان عرب را نگهدارد.

مذاکرات ویانا که در ماه اپریل آغاز شد، اکنون قسماً متوقف است و انتظار می‌رود که در اوایل جولای دوباره آغاز شود.

XS
SM
MD
LG