لینک های دسترسی

Breaking News

هشدار امریکا و فرانسه به ایران: توافقنامهٔ هسته‌ای زودتر احیا شود 


ایالات متحده و فرانسه امروز ۲۵ جون (چهارم سرطان) هشدار دادند که ایران برای احیای توافقنامهٔ هسته‌ای وقت را از دست می‌دهد. این کشورها نگران اند که اگر مذاکرات در این خصوص به درازا بکشد، فعالیت‌های حساس اتمی تهران پیشرفت خواهد کرد.

این در حالی است که مذاکرات پیرامون احیای این توافقنامه از ماه‌ها به اینسو در ویانا جریان دارد.

انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ ایالات متحده در جریان دیداراش از فرانسه هشدار داد که "اختلافات جدی" واشنگتن با ایران پابرجا باقی مانده است.

آقای بلینکن گفت که زمانی فراه خواهد رسید که برگشت به معیار‌های تعیین شده در توافقنامهٔ هسته‌ای با ایران بسیار دشوار خواهد بود.

وزیر خارجهٔ ایالات متحده هشدار داد که اگر ایران به فعالیت‌های هسته‌ای ادامه داده و غنی‌سازی یورانیم‌ خویش را سرعت ببخشد به گونهٔ "خطرناک" به قابلیتی نزدیک خواهد شد که برای ساختن یک بم هسته‌ای به آن نیاز است.

با آنهم او گفت که رییس جمهور ایالات متحده هنوز هم از برگشت به توافقنامهٔ هسته‌ای حمایت می‌کند؛ توافقنامهٔ که دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین ایالات متحده در سال ۲۰۱۸ از آن بیرون شد و تعزیرات اقتصادی را یک بار دیگر بر ایران وضع کرد.

فرانسه که مانند بریتانیا، آلمان، روسیه و چین در توافقنامهٔ سال ۲۰۱۵ شامل بود، نیز فشار‌ها را بر ایران افزایش داده و خواهان احیای آن است.

ژان یف لودریان، وزیر خارجهٔ فرانسه گفت که از مقامات ایرانی می‌خواهد تا مذاکرات را به پایان برسانند و تصمیم نهایی خود را در این خصوص اتخاذ کنند.

مذاکرات میان ایران و قدرت‌های جهان، قسماً به دلیل تاکید ایران بر رفع تمامی تعزیرات، متوقف شده است.

ادارهٔ جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده می‌گوید که آماده است طوریکه در توافقنامهٔ هسته‌ای تذکر یافته، تعزیرات اقتصادی مرتبط به فعالیت‌های هسته‌ای را رفع کند، اما سایر تعزیرات، به شمول تحریم‌های مرتبط به حقوق بشری و حمایت تهران از گروه‌های تندرو در جهان عرب را نگهدارد.

بر اساس توافقنامهٔ هسته‌ای سال ۲۰۱۵، ایران در مقابل رفع برخی از تعزیرات اقتصادی، فعالیت‌های هسته‌ای خویش را باید کاهش می‌داد، اما پس از خروج آقای ترمپ از آن و برگشت تحریم‌های اقتصادی، تهران فعالیت‌های هسته‌ای را نه تنها این که از سر گرفته بلکه آنرا سرعت نیز بخشیده است.

XS
SM
MD
LG