لینک های دسترسی

Breaking News

ایران: حکومت سرپرست طالبان همه شمول نیست


سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه
سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه

کمتر از یک هفته پس از اعلام کابینۀ سرپرست طالبان، وزارت خارجۀ ایران در واکنش به ترکیب این کابینه گفته است که حکومت طالبان همه‌شمول نیست.

سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت خارجۀ ایران، روز دوشنبه ۱۳ سپتمبر (۲۲ سنبله) گفت که حکومت به رهبری طالبان، انتظار جامعه جهانی و ایران را در مورد فراگیر بودن آن، برآورده نکرد.

آقای خطیب‌زاده در خصوص اشتراک ایران در مراسم تحلیف کابینۀ دولت طالبان گفت: "زود است در این زمینه صحبت کنیم...باید تشکیل دولت آینده افغانستان را ببینیم و بعد در مورد موضوعات دیگر تصمیم می‌گیریم".

کابینۀ سرپرست طالبان، سه شنبه گذشته، درست سه هفته پس از مسلط شدن آن گروه بر شهر کابل اعلام شد، این کابینه به خاطر عدم حضور زنان، تک قومی بودن و حضور چهره‌های جنجال برانگیز که در فهرست دهشت افگنان امریکا قرار دارد، انتقاد برخی کشورهای جهان را بر انگیخته است.

سخنگوی وزارت خارجۀ ایران همچنین در مورد درگیری طالبان با جبهۀ مقاومت ملی در پنجشیر گفت: "باید مردم و آرامش آنها و جان و مال و ناموس مردم محترم شمرده شود...از محاصره پنجشیر و گرسنگی دادن مردم اجتناب شود. پنجشیر و افغانستان جز گفتگو، مسیر دیگری را ندارد".

ایران که بیش از ۹۰۰ کیلومتر مرز با افغانستان دارد، هم اکنون میزبان بیش از سه میلیون مهاجر افغان است و نگرانی دارد که وخامت اوضاع در افغانستان سبب سرازیر شدن سیل مهاجرین افغان به کشورهای همسایه شود.

XS
SM
MD
LG