لینک های دسترسی

Breaking News

تبادلهٔ زندانیان؛ ایران آماده، امریکا خاموش


 زندان رجایی شهر
زندان رجایی شهر

ایران می‌گوید که آماده است بدون هیچ پیش شرطی تمامی زندانیان را با ایالات متحده تبادله کند.

ویب سایت حکومت ایران از علی ربیعی، سخنگوی دولت ایران نقل کرده که گفته است: "ما آمادگی کامل خود را برای بحث در مورد آزادی تمامی زندانیان، بدون کدام پیش شرط ابراز کردیم... اما امریکایی‌ها تا حال پاسخ نداده اند."

او مدعی شده است که امریکایی‌ها نیز در مقایسه با هر زمان دیگر آماده اند به این وضعیت نقطه پایان گذارند.

مایک پمپیو، وزیر خارجه ایالات متحده به تاریخ ۱۰ ماه مارچ از ایران خواست تا تمامی شهروندان امریکا را رها کند که بی جهت در ایران زندانی اند.

آقای پمیو گفته بود که اگر کدام شهروند امریکایی به دلیل ابتلا به کروناویروس در ایران جان دهد، امریکا این کشور را مسوول قرار خواهد داد.

آقای ربیعی افزوده است که نگران وضعیت صحی شهروندان این کشور در زندان‌های امریکا بوده و امریکا مسوول مصوونیت آنان در جریان همه‌گیری کروناویروس است.

ایران در میان کشورهای شرق میانه بیشتر واقعات ابتلا و مرگ ناشی از کروناویروس را دارد در حالی که امریکا در صدر فهرست کشورهای قرار دارد که کروناویروس در آن شیوع کرده است.

آژانس خبری رویترز گزارش می‌دهد که ظاهراً یکی از افرادی که تبادله شود، مایکل وایت، منسوب متقاعد نیروهای بحری ایالات متحده خواهد بود که از سال ۲۰۱۸ به اینسو در ایران زندانی است.

آقای ربیعی گفته است که نیازی به میانجی‌گری کشور سوم نخواهد بود، اما اگر امریکا موافقت کند، دفتر حفاظت از منافع ایران نظریات تهران را ارایه کرده و درباره جزییات، بشمول زمان و مکان تبادله زندانیان به واشنگتن معلومات خواهد داد.

تا حال واضح نیست که چه تعداد ایرانی‌ها در امریکا و چه تعداد امریکایی‌ها در ایران زندانی اند.

در ماه دسمبر سال گذشته، ایران ژیو وانگ، شهروند امریکا را از زندان آزاد کرد که به اتهام جاسوسی در ایران زندانی بود. امریکا نیز مسعود سلیمانی،‌ شهروند ایرانی را رها کرد که به اتهام تخطی از تعزیرات امریکا بر ایران، در زندان به سر می‌برد.

XS
SM
MD
LG