لینک های دسترسی

Breaking News

قوهٔ قضاییهٔ ایران سه نفر دیگر را در پیوند به اعتراضات به اعدام محکوم کرد


قوهٔ قضاییهٔ ایران سه نفر دیگر را در پیوند با اعتراض‌های اخیر در آن کشور و کشته شدن سه مامور امنیتی به اعدام محکوم کرده است.

میزان، خبرگزاری قوهٔ قضاییهٔ ایران گزارش داده است که صالح میر هاشمی بلطاقی، مجید کاظمی شیخ شبانی و سعید یعقوبی کردسفلی، هر سه به اتهام "محاربه" به اعدام محکوم شدند.

بر اساس گزارش میزان، امیر نصر آزادانی، فوتبالر ایرانی به خاطر چندین مورد اتهام به زندان محکوم شده است. میزان گفته است که احکام صادر شده بر این افراد اولیه بوده و محکومین می‌توانند استیناف طلب شوند.

حکومت ایران تا کنون چهار نفر را در پیوند با اعتراضات به مرگ مهسا امینی، اعدام کرده است که در تازه ترین مورد، محمد مهدی کرمی و محمد حسینی روز شنبه گذشته اعدام شدند.

وزارت امور خارجهٔ ایالات متحده اعدام مهدی کرمی و حسینی را "نمایشی" خوانده و آن‌را با شدیدترین الفاظ محکوم کرد.

پیش از این، مجید رضا رهنورد، یک معترض ۲۳ ساله، به تاریخ ۱۲ دسمبر (۲۱ قوس) به اتهام کشتن دو عضو نیروهای امنیتی، در شهر مشهد در محضر عام به دار آویخته شد.

چهار روز پیش از آن،‌ به تاریخ هشتم دسمبر (۱۷ قوس) محسن شکاری که او هم ۲۳ ساله بود، به اتهام مسدود کردن یک جاده و زخمی کردن یک شبه‌نظامی در جریان تظاهرات، اعدام شد.

نهادهای جهانی مدافع حقوق بشر و کشورهای غربی از اعدام‌های اخیر در ایران انتقاد کرده اند و در مورد شفافیت روند عدلی و قضایی، روند کوتاه محاکمه، دسترسی متهمان به وکیل مدافع و نیز احتمال گرفتن اعتراف اجباری از آنان ابراز نگرانی کرده اند.

حامیان حقوق بشر و فعالان گزارش داده اند که ده‌ها معترض دیگر با اتهاماتی مواجه اند که مجازات آن اعدام است.

ارگان خبری فعالان حقوق بشر ایران (هرانا) اعلام کرده است که از آغاز اعتراضات سرتاسری در ایران تا کنون بیش از ۵۱۶ نفر کشته شده اند که ۷۰ نفر آنان کمتر از ۱۸ سال سن داشتند. حکومت ایران در پیوند با تظاهرات اخیر در آن کشور بیش از ۱۹۲۰۰ نفر را بازداشت کرده است.

XS
SM
MD
LG