لینک های دسترسی

Breaking News

خامنه‌ای 'دشمن' را به تلاش برای استفاده از اعتراض‌ها متهم کرد


علی خامنه‌ای، رهبر ایران
علی خامنه‌ای، رهبر ایران

علی خامنه ای، رهبر ایران، روز شنبه چهارم جون (۱۳ جوزا) گفت که "دشمن" که هدفش ایالات متحده است، تلاش می کند تا از اعتراض کنندگان برای تضعیف جمهوری اسلامی استفاده کند.

در هفته‌های اخیر اعتراضات مردم به خاطر افزایش مصارف زندگی و فساد اداری در چندین شهر ایران افزایش یافته است.

خبرگزاری فرانس پرس گزارش داده است که این اظهارات خامنه‌ای پس از آن بیان شد که یک ساختمان زیر اعمار به تاریخ ۲۳ ماه می در شهر جنوب غربی آبادان ایران فروریخت که در اثر آن دست کم ۳۷ نفر کشته شد. این حادثه موجب اعتراضات مردمی شد و معترضان خواستار اعدام "مقامات بی‌کفایت" در آن کشور شدند.

خامنه‌ای در واکنش به این اعتراضات در یک نطق تلویزیونی گفت:‌ "دشمنان به اعتراضات مردمی برای ضربه زدن به کشور است که از طریق کار روانی و فعالیت در فضای مجازی و با پول، مزدورپروری و انواع حیله‌ها به دنبال قرار دادن مردم در مقابل نظام اسلامی هستند."

رهبر ایران این اظهارات را به مناسبت سی و سومین سال در گذشت آیت الله روح الله خمینی، رهبر پیشین ایران، بیان کرد.

خمینی در سال ۱۹۷۹ میلادی پس از سرنگونی محمد رضا شاه، آخرین پادشاه ایران، دولت جمهوری اسلامی را بنیانگذاری کرد.

خامنه‌ای در این سخنرانی‌اش همچنین گفت که برداشت ایالات متحده و غرب از "رویگردان شدن مردم ایران از دین و روحانیت و نظام اسلامی" نمونه‌ای از "محاسبات نادرست امریکایی‌ها و غربی ها" است که در گذشته چنین محاسبات داشتند.

این ارشد‌ترین مقام ایران افزود:‌ "محاسبات امروز آنها نیز همچون گذشته کاملاً غلط است" که آنان می توانند ملت ایران را بر ضد جمهوری اسلامی تحریک کنند.

با آنهم خامنه‌ای با اشاره با فروریختین ساختمان ۱۰ منزله در شهر آباد گفت که" البته باید عاملان خرابکاری‌ها در قضیه آبادان و در قضایای دیگر نیز مجازات شوند."

به گفتهٔ مقام‌های محلی در آبادان، ۱۳ نفر به شمول شاروال کنونی و دو شاروال پیشین این شهر در ارتباط به فروریختن این ساختمان دستگیر شده اند.

پس از خروج ایالات متحده از توافق هسته‌ای در می ۲۰۱۸ میلادی و وضع مجدد تعزیرات اقتصادی، ایران با رکود اقتصادی مواجه شده و پس از تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین، قیمت امتعه و خدمات در ایران نیز مانند سایر کشور‌ها افزایش یافته است.

در سال‌های اخیر، ایران به دلیل افزایش مصارف زندگی شاهد اعتراضات گسترده بوده است، به خصوص پس از افزایش قیمت تیل در سال ۲۰۱۹ میلادی.

مقام‌های ایرانی گفته اند که در جریان اعتراضات، ۲۳۰ نفر در اثر خشونت‌ها کشته شده اند،‌ اما سازمان ملل متحد گفته است که در جریان اعتراضات مردم، ۴۰۰ نفر در ایران کشته شده اند.

XS
SM
MD
LG