لینک های دسترسی

Breaking News

ایران: گزارش ادارهٔ بین المللی انرژی اتمی در مورد تاسیسات هسته‌ای اعلام ناشده 'عادلانه' نیست


 سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجهٔ ایران‌(تصویر از آرشیف صدای امریکا)‌
سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجهٔ ایران‌(تصویر از آرشیف صدای امریکا)‌

ایران روز سه شنبه ۳۱ می (دهم جوزا) گزارش ادارهٔ بین المللی انرژی اتمی در مورد تاسیسات هسته‌ای اعلام ناشده را ''غیر عادلانه'' خواند و آنرا محکوم کرد.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجهٔ ایران، گفت: "متاسفانه این گزارش بازتاب دهندهٔ واقعیت مذاکرات میان ایران و ادارهٔ بین المللی انرژی اتمی نیست.”

این اظهارات خطیب‌زاده یک روز پس از آن بیان شد که ادارهٔ بین المللی انرژی اتمی از ردیابی مواد هسته‌ای در سه پایگاه اعلام ناشدهٔ ایران گزارش داد.

این مقام وزارت خارجهٔ ایران با اشاره به گزارش تازهٔ ادارهٔ بین المللی انرژی اتمی گفت:‌ " این [گزارش] عادلانه و متوازن نیست. ما انتظار داریم که این مسیر اصلاح شود."

ادارهٔ بین المللی انرژی اتمی در این گزارش گفته است که پرسش‌ها در مورد مواد هسته‌ای موجود در سه پایگاه—مریوان، ورامین و تورقوزآباد — هنوز هم "روشن نشده است" و مقام های تهران موجودیت این پایگاه را اعلام نکرده اند.

بر اساس این گزارش، از دیر زمان تلاش‌ها ادامه دارد تا مقام‌های ایران در مورد موجودیت مواد هسته‌ای در این پایگاه وضاحت بدهند، اما تهران تا حال در قسمت ارایهٔ پاسخ به این پرسش‌ها ناکام بوده است.

ایران و ادارهٔ بین المللی انرژی اتمی در ماه مارچ سال روان میلادی توافق کردند تا مشکل پیش آمده در پایگاه‌های هسته‌ای اعلام ناشده را حل کنند، اما تا حال این موضوع حل ناشده باقی مانده است.

رافایل گروسی، رییس ادارهٔ بین المللی انرژی اتمی ملل متحد،‌ قرار است هفته‌ٔ آینده نتیجه گیری نهایی خود را در مورد این پایگاه‌ها گزارش بدهد.

در همین حال،‌ ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجهٔ ایالات متحده، گفته است که به گزارش ادارهٔ بین المللی انرژی اتمی "باور و اطمینان کامل" دارد و تاکید کرد که ایران باید با این اداره بدون تاخیر بیشتر همکاری کامل کند.

بر اساس توافق هسته‌ای ایران که در سال ۲۰۱۵ میلادی امضا شد، برخی از تعزیرات اقتصادی غرب علیه ایران لغو شد و در عوض تهران غنی‌سازی یورانیم خود را که از آن در ساختن سلاح هسته‌ای کار گرفته می‌شود، محدود کرد.

اما پس از آنکه دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین ایالات متحده، در ماه می ۲۰۱۸ میلادی به صورت یکجانبه از توافق هسته‌ای ایران بیرون شد، امریکا بار دیگر تعزیرات شدید اقتصادی را بر تهران وضع کرد، تعزیراتی که اقتصاد این کشور را با رکود مواجه کرده است.

یک سال پس از آن، تهران در اقدام تلافی‌جویانه، فعالیت‌های هسته‌ای خود را بر خلاف مواد توافقنامه افزایش داد و تا حال توانسته است یورانیم خود را به اندازهٔ غنی کند که به گفتهٔ مقام‌های ایالات متحده، می‌توان از آن در ساختن سلاح هسته‌ای کار گرفت. اما تهران همواره ادعا کرده است که برنامهٔ‌ هسته‌ای آن کشور برای مقاصد "صلح آمیز" است.

جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده،‌ از اعادهٔ توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ حمایت می‌کند، اما خواست ایران را مبنی بر دور کردن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران از فهرست سازمان‌های تروریسی خارجی، رد کرده است. سپاه پاسداران در دورهٔ‌ ریاست جمهوری دونالد ترمپ درج فهرست سازمان‌های تروریسی خارجی شد.

XS
SM
MD
LG