لینک های دسترسی

Breaking News

خامنه یی: ایران با ایالات متحده امریکا مذاکره نمی کند


علی خامنه ای رهبر روحانی جمهوری اسلامی
علی خامنه ای رهبر روحانی جمهوری اسلامی

دو روز پس از اعلام راهکار ایالات متحده برای ایران جهت مذاکره در مورد برنامۀ هسته یی آن کشور، علی خامنه یی، رهبر روحانی ایران گفت که کشورش نمی تواند با ایالات متحده تعامل کند، چون به گفتۀ او "امریکا پایبند تعهدات خودش نیست".

آقای خامنه ای روز چهارشنبه در جلسه دیدار با مقامات ارشد ایران گفت که از نظر عدم پایبندی به تعهدات، بین دولت دونالد ترمپ و دولت بارک اوباما تفاوتی نیست و هر یک به نوعی تعهدات خود را نقض کرده‌اند.

واکنش آقای خامنه ای به سخنان روز دوشنبه مایک پمپئو وزیر خارجه جدید ایالات متحده است که در سخنرانی خود در بنیاد هریتیج ۱۲ شرط برای مذاکره با جمهوری اسلامی ایران را اعلام کرد.

در حالی رهبر روحانی ایران، واشنگتن را به "بدعهدی" در قبال توافق هسته یی ۲۰۱۵، متهم می کند که ایالات متحده می گوید، ایران با نقض قطعنامه شورای امنیت، توافقنامه هسته یی را زیر پا گذاشته و به همین دلیل رئیس جمهور ترمپ، خروج امریکا را از توافقنامه اعلام کرد.

از زمان روی کار آمدن دولت ترمپ، واشنگتن تاکید دارد ایران با برنامه میزایل، بی ثبات سازی در منطقه و نقض حقوق بشر، امنیت را به خطر انداخته و باید یک توافق جدید با ایران شود که همه این موارد را در بر بگیرد.

مایک پمپئو روز دوشنبه گفته بود اگر جمهوری اسلامی به رفتار خشونت آمیز خود پایان دهد، واشنگتن آماده است روابط دیپلماتیک خود را با تهران از سر بگیرد و به اقتصاد ایران و همچنین به برنامه هسته‌ای صلح آمیز آن کشور کمک کند.

واکنش سوریه

معاون وزیر خارجه سوریه روز چهارشنبه درخواست دولت امریکا را برای خروج نیروهای نظامی ایران و حزب الله لبنان از آن کشور، رد کرد و گفت این موضوع قابل بحث نیست.

به گزارش خبرگزاری اسوشیتدپرس، فیصل مقداد در گفت‌وگو با یک رسانه روسی گفت، "این موضوع حتی در دستور کار مذاکرات نیست، چرا که به حاکمیت سوریه مربوط می‌شود."

وزیر خارجه ایالات متحده روز دوشنبه در تشریح راهکار جدید قصر سفید در برابر ایران شرایطی را برای رسیدن به توافق با تهران اعلام کرد که در آن خروج سپاه و حزب الله از سوریه شامل بود.

معاون وزیر خارجه بشار الاسد این را هم گفت که سوریه "بسیار قدردان" حمایت نظامی روسیه و همچنین "مشاوران" نظامی ایران و نیروهای حزب الله است.

آقای مقداد اضافه کرد، در مورد خروج نظامیان ایران "ما نمی‌توانیم اجازه بدهیم که کسی حتی این مساله را مطرح کند ... کسانی که درخواست‌هایی اینچنین دارند – و اینها قطعاً دوستان روس ما نیستند – احتمال دخالت در همه بخش‌های سوریه را در نظر دارند، از جمله حمایت از دهشت افگنان در سوریه و دیگر نقاط منطقه."

ایران در جنگ داخلی سوریه از بشارالاسد رئیس جمهور سوریه حمایت کرده است و نیروهای سپاه پاسداران و شبه نظامیان شیعه متحد آن، حزب الله، در سوریه حضور داشته‌اند.

XS
SM
MD
LG