لینک های دسترسی

Breaking News

حکومت ایران معترضان را 'آشوب‌طلب و اغتشاشگر' خواند


رییس قوهٔ قضاییهٔ ایران اعتراضات گسترده در سراسر این کشور که به دنبال مرگ مهسا امینی شکل گرفته است را کار "آشوبگران" و "اغتشاشگران" خوانده و گفت که در مقابل آنان "قاطعانه" برخورد صورت خواهد گرفت.

غلام حسین محسنی اژه‌ای امروز ۲۵ سپتمبر (سوم میزان) گفت: "قوه قضاییه در کنار سایر دستگاه‌ها از جمله نیروهای فراجا [فرماندهی نیروهای انتظامی ایران] به هیچ وجه اجازه نخواهد داد روند زندگی روزمره مردم و شهروندان بازیچۀ دست عناصر اغتشاشگر و آشوب‌طلب شود."

در جریان تظاهرات در ایران، حد اقل ۴۱ نفر کشته شده که اکثریت کشته شدگان اعتراض کنندگان و اندکی از آنان منسوبین نیروهای امنیتی اند. اما گروه‌های حقوق بشر می‌گویند که رقم کشته شدگان به مراتب بیشتر از آنچه است که تهران گزارش می‌دهد.

به نقل از وبسایت میزان، بخشی از مرکز رسانه‌ای قوۀ قضاییۀ ایران، اژه‌ای گفت که با اعتراض کنندگان برخورد "قاطعانه و بدون مماشات [ملایمت]" صورت خواهد گرفت.

در واکنش به عملکرد حکومت ایران در مقابل اعتراض‌کنندگان، جوسپ بوریل، رییس سیاست خارجی اتحادیهٔ اروپا، گفت که سرکوبی اعتراض‌کنندگان در ایران پذیرفتنی نیست.

بوریل در یک بیانیه‌ای به نمایندگی از اتحادیهٔ اروپا افزوده است که "برای این اتحادیه و اعضای آن، کاربرد گستردهٔ و نامتناسب زور علیه اعتراض کنندگان صلح‌آمیز غیرقابل توجیه و پذیرش است."

او اضافه کرده است که اقدامات ایران برای محدود کردن شدید انترنت و قطع خدمات سکو‌های پیام‌رسانی تخطی واضح تهران از آزادی بیان بوده و نگرانی‌ها را بیشتر ساخته است.

در حالیکه تظاهرات برای نهمین روز در ایران جریان دارد، نیت‌بلاکس که از قطع خدمات ویب‌سایت ها نظارت می‌کند، گفته است که خدمات اپلکیشن‌های وتس‌اپ، انستاگرام و سکایپ در این کشور قطع شده و دسترسی به انترنت نیز محدود شده است. ایران پیش از این خدمات فیسبوک، تویتر، تیک‌تاک و تلگرام را نیز قطع کرده بود.

مهسا امینی ۲۲ ساله ساکن شهر سقز به تاریخ ۱۳ سپتمبر توسط "پولیس گشت ارشاد" ایران به خاطر رعایت نکردن حجاب بازداشت و ساعاتی پس با امبولانس در وضعیت صحی وخیم به شفاخانه منتقل و سپس به تاریخ ۱۷ سپتمبر جان داد.

از آغاز تظاهرات به مرگ این دختر جوان، تا اکنون صدها تن از اعتراض‌کنندگان، اصلاح طلبان و خبرنگاران در ایران بازداشت شده اند.

گروه‌های حقوق بشری اتهام وارد کرده اند که نیروهای امنیتی ایران بر اعتراض‌کنندگان به گونهٔ‌ مستقیم گلوله باری کرده و اعتراض کنندگان نیز بر آنان سنگ پرتاب کرده و موتر‌های پولیس و دفاتر دولتی را آتش‌زدند و شعار‌های "مرگ بر دیکتاتور" را سر دادند.

در تهیهٔ این مطلب از گزارش‌ فرانس‌پرس و وب‌سایت میزان استفاده شده است.

XS
SM
MD
LG