لینک های دسترسی

Breaking News

هشدار تهران به انتقامجویی از اسراییل در پی حمله بر قونسلگری ایران در سوریه


مخروبه‌های به جا مانده از حملۀ اسراییل بر قونسلگری ایران در دمشق
مخروبه‌های به جا مانده از حملۀ اسراییل بر قونسلگری ایران در دمشق

ایران روز سه شنبه دوم اپریل (۱۴ حمل) هشدار داد که به خاطر حملۀ هوایی بر قونسلگری ایران در شهر دمشق، پایتخت سوریه، از اسراییل انتقام خواهد گرفت.

در این حمله که روز دوشنبه انجام شد، چندین نفر به شمول یک فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران و معاونش کشته شدند. با آنکه مقام‌های ایرانی، اسراییل را مسوول این حمله خوانده اند، اسراییل تا اکنون از تبصره در این مورد خودداری کرده است.

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، در چند پیام پیهم در شبکۀ اجتماعی ایکس ضمن ابراز تسلیت به خانواده‌های قربانیان این رویداد گفته است که اسراییل مجازات خواهد شد.

خامنه‌ای نگاشته است: " رژیم خبیث اسراییل به دست دلاور مردان ما مجازات خواهد شد. آنها را از این جنایت و امثال آن پشیمان خواهیم کرد به حول و قوۀ الهی."

ابراهیم رییسی، رییس جمهور ایران، این حمله را نقض آشکار مقررات بین‌المللی خوانده و ضمن محکوم کردن آن هشدار داده است که بی پاسخ نخواهد ماند.

در وبسایت ریاست جمهوری ایران از قول رییسی نگاشته شده است: "رژیم غاصب صهیونیستی پس از شکست و ناکامی مکرر در برابر ایمان و اراده مجاهدان جبهه مقاومت، در تقلا برای نجات خود، ترورهای کور را در دستور کار قرار داده است."

قرار است شورای امنیت سازمان ملل متحد، به درخواست، روسیه در مورد حمله بر قنسولگری ایران در شهر دمشق روز سه شنبه دوم اپریل نشستی را برگزار کند.

ماموریت ایران در سازمان ملل متحد هشدار داده است که این حمله منجر به گسترش بیشتر جنگ و کشاندن پای کشورهای بیشتر به منازعه شده می‌تواند. این ماموریت دپلوماتیک از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواسته است که این حمله را محکوم کند.

وزارت خارجه روسیه در پیوند به این حمله با نشر اعلامیه‌ای گفته است: ''نیرو‌های هوایی اسراییل شام اول اپریل بر ساختمان قنسولگری ایران در دمشق حمله کردند...ما این حملۀ غیر قابل قبول بر قنسولگری ایران در دمشق را به شدت محکوم می‌کنیم."

وزارت خارجۀ چین نیز این حمله را محکوم کرده و گفته است که "امنیت نهادهای دپلوماتیک نباید نقض شود و به حاکمیت ملی، استقلال و تمامیت ارضی سوریه احترام گذاشته شود."

وزارت خارجۀ عراق نیز این حمله را محکوم کرده و آن را نقض آشکار قوانین بین‌المللی خوانده است که می‌تواند منجر به "هرج و مرج و بی‌ثباتی بیشتر منطقه" شود.

گروه حزب‌الله لبنان که از سوی ایران حمایت می‌شود، هشدار داده است که اسراییل بهای کشتن فرماندهان سپاه پاسداران را خواهد پرداخت.

ترکیه نیز این حمله را محکوم کرده و هشدار داده است که چنین حملات که نقض قوانین بین‌المللی از سوی اسراییل است، منجر به گسترش منازعه در منطقه شده می‌تواند.اما انقره در عین حال همه طرف‌های درگیر را به خویشتنداری، تعقل و احترام به قوانین دعوت کرده است.

گروه دیدبان حقوق بشر سوریه مستقر در بریتانیا گفته است که در حمله بر قنسولگری ایران در دمشق "هشت شهروند ایران، دو شهروند سوریه و یک شهروند لبنان" کشته شدند.

گروه

XS
SM
MD
LG