لینک های دسترسی

Breaking News

روسیه، اسراییل را به حمله بر قنسولگری ایران در دمشق متهم کرد


بر اساس گزارش‌ها، حمله هوایی اول اپریل به صورت کامل قنسولگری ایران در دمشق، پایتخت سوریه، را تخریب کرده است
بر اساس گزارش‌ها، حمله هوایی اول اپریل به صورت کامل قنسولگری ایران در دمشق، پایتخت سوریه، را تخریب کرده است

مسکو روز دوشنبه اول اپریل (۱۳ حوت) اسراییل را به حمله بر قنسولگری ایران در شهر دمشق، پایتخت سوریه متهم کرد و این حمله را "غیرقابل قبول" خوانده و محکوم کرد.

وزارت خارجه روسیه با نشر اعلامیه‌ای گفته است: ''نیرو‌های هوایی اسراییل شام اول اپریل بر ساختمان قنسولگری ایران در دمشق حمله کردند...ما این حملۀ غیر قابل قبول بر قنسولگری ایران در دمشق را به شدت محکوم می‌کنیم."

این وزارت همچنین گفته است:‌ ''ما از رهبری اسراییل می‌خواهیم که اقدامات تحریک آمیز خشونت مسلحانه بر ضد خاک سوریه و کشورهای همسایه را متوقف کند.''

حکومت اسراییل تا حالا در مورد این حمله تبصره نکرده است. اما مقامات سوریه و ایران نیز اسراییل را متهم به انجام این حمله کرده اند.

مقامات ایران هشدار داده اند که ''پاسخ سختی'' به این حمله خواهند داد، هشداری که موجب نگرانی و ترس از بروز خشونت بیشتر میان اسراییل و متحدان ایران در منطقه شده است.

بر اساس گزارش‌های اولیه، در این حمله هشت نفر کشته شده اند، اما دیدبان حقوق بشر سوریه مستقر در بریتانیا، گزارش داده است که شمار کشته شدگان این حمله به ۱۱ نفر افزایش یافته است.

محمد رضا زاهدی، یک فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران و حاج رحیمی، معاون زاهدی، در میان کشته شدگان این حمله استند.

خبرگزاری تسنیم ایران گزارش داده است که محمدرضا زاهدی از سال ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۸ معاون عملیاتی سپاه پاسداران بود و از سال ١٣٨٧ به اینسو در نیروی قدس سپاه فعالیت می‌کرد و فرمانده سپاه سوریه و لبنان بود.

اسراییل در جریان ۱۳ سال جنگ داخلی سوریه،‌ صد‌ها حملهٔ هوایی را در آن کشور انجام داده و در اغلب حالات، نیروهای مورد حمایت ایران و مواضع اردوی سوریه را هدف قرار داده است. اما پس از آغاز جنگ میان اسراییل و گروه حماس، این حملات تشدید یافته است.

پس از این حمله، وزیران خارجه و داخله سوریه در نزدیکی قنسلگری ایران در دمشق دیده شدند.

فیصل مقداد، وزیر خارجه سوریه گفت: ''ما این حمله تروریستی وحشیانه را که ساختمان قنسولگری ایران در دمشق را هدف قرار داد و شماری از مردم بی گناه را کشت، به شدت محکوم می کنیم.''

بخشی از این گزارش از خبرگزاری‌های فرانس پرس و رویترز گرفته شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG