لینک های دسترسی

Breaking News

پارلمان عراق به خروج فوری نظامیان امریکایی از آن کشور رای داد


عکس: آرشیف
عکس: آرشیف

پارلمان عراق روز یکشنبه پنجم جنوری (۱۵ جدی) در پی یک نشست اضطراری به خروج فوری نظامیان امریکایی از عراق رای داد.

قانونگذاران عراقی در این نشست "نقض حاکمیت ملی عراق" را در حملۀ هوایی ایالات متحده که منجر به کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و ابو مهدی المهندس، رهبر گروه کتایب حزب الله عراق شد، ارزیابی کردند.

بر اساس این فیصلۀ مجلس نمایندگان عراق، ۵۰۰۰ نظامی امریکایی مستقر در آن کشور باید عراق را ترک کنند.

همچنین، قانونگذاران عراقی فیصله کرده اند تا پیمان موجود میان واشنگتن و بغداد که بر اساس آن عراق برای مقابله با داعش می‌تواند از امریکا کمک بخواهد، باید لغو شود. این پیمان چهار سال پیش میان حکومت‌های امریکا و عراق امضا شد.

اعضای شیعۀ پارلمان عراق که بیشترین کرسی‌های پارلمان را در اختیار دارند، از این طرح حمایت کرده اند. اما شمار زیاد قانونگذاران سنی و کرد عراق در جلسۀ امروز پارلمان عراق حضور نداشتند که ظاهراً نمایانگر مخالفت آنان با این طرح می‌باشد.

فیصلۀ جدید پارلمان عراق، استفاده و حضور قوای خارجی از حریم آبی، هوایی و زمینی این کشور را غیرقانونی خوانده و نیز اجازۀ استفاده از سلاح را فقط و فقط در انحصار دولت عراق قرار داده است.

فیصله‌های پارلمانی برای حکومت غیرالزامی است، اما پس از رویدادی که منجر به کشته شدن سلیمانی و المهندس، صدر اعظم عراق از پارلمان آن کشور خواست که فوراً تدابیری را برای پایان بخشیدن حضور قوای خارجی در عراق روی‌دست گیرند.

عادل عبدالمهدی، صدر اعظم عراق خطاب به قانونگذاران عراقی گفت که پس از کشته شدن سلیمانی، حکومت عراق دو گزینۀ" ختم حضور قوای خارجی در عراق یا محدود کردن ماموریت آنان به آموزش قوای عراقی" را در پیشرو دارد. اما گفت: "به صفت صدر اعظم و سرقوماندان اعلای قوای مسلح، من خواهان پذیرش گزینۀ نخستن استم".

با آنکه عبدالمهدی سال گذشته در پی تظاهرات ضد حکومتی استعفا کرد، به دلیل عدم توافق جناح‌های سیاسی عراق بر سر انتخاب صدر اعظم جدید، تا کنون به صفت سرپرست حکومت به وظیفه ادامه داده است.

اندکی پیش از آغاز رایگیری در پارلمان عراق، مایک پمپیو، وزیر خارجۀ ایالات متحده در صحبت با تلویزیون سی بی اس امریکا، در پاسخ به پرسشی در مورد اطاعت امریکا از فیصلۀ پارلمان عراق گفت: "خواهیم دید. آنچه را در پارلمان عراق می‌گذرد از نزدیک نظارت می‌کنیم. ایالات متحده آمادۀ کمک به مردم عراق است تا به آنچه شایان آن اند، دست یابند، ماموریت ما در آنجا سرنگون کردن تروریزم داعش و دیگران در منطقه است".

XS
SM
MD
LG