لینک های دسترسی

Breaking News

جان کری در یک سفر از قبل اعلان ناشده به بغداد رفت


جان کری و حیدر العبادی صدراعظم عراق حین ملاقات
جان کری و حیدر العبادی صدراعظم عراق حین ملاقات

وزیرخارجۀ ایالات متحده امروز در جریان سفر یک روزه اش به بغداد، با مقامات عراقی صحبت کرده و حمایت واشنگتن را از حکومت آن کشور در حالی بیان داشت که مقامات عراقی تلاش دارند به مشکلات اقتصادی، سیاسی و امنیتی در آن کشور رسیدگی کنند.

جان کری می گوید که برای محو گروه دولت اسلامی حملات ایالات متحده را بر مواضع تندوران ادامه خواهد داد.

جان کری، وزیر خارجه ایالات متحده در یک سفراز قبل اعلام ناشده وارد عراق شد. این اولین سفراو به عراق بعد از سال ٢٠١۴ می باشد. آقای کری با مقامات عراقی به شمول حیدر العبادی ، صدراعظم عراق و نیچیروان بارزانی ، ریئس اداره محلی کردستان ملاقات کرد. آقای کری قبل از ملاقات با ابراهیم جعفری همتای عراقی خود بیان داشت که عراق در یک مقطع مهم زمانی قرار دارد.

در همین حال، آقای کری، طی کنفرانس خبری کمک اضافی تقریباً ١٥٥ میلیون دالر را به عراق اعلام کرد که کمک های بشردوستانۀ ایالات متحده با عراقی های جنگ دیده را از آغاز سال مالی ٢٠١۴ به اینسو به تقریباً ٧٨٠ میلیون دالر می رساند.

" ما با عراق در حالی کمک می کنیم که آن کشور به دلیل رکود در قیمت نفت با مشکلات اقتصادی مواجه است. ما از تمام جوانب در عراق می خواهیم تا برای پیشرفت روند سیاسی با هم کنار بیایند."

سفر این مقام وزارت خارجه ایالات متحده در حالی صورت می گیرد که نیروهای عراقی تلاش دارند که شهر موصل را که در سال ٢٠١۴ به تصرف تندوران گروه دولت اسلامی درآمده بود، دوباره تسخیر کنند.

آقای کری گفت " ما از آغاز می دانستیم که مبارزه در مقابل داعش ساده نخواهد بود و پیروزی به زودی به دست نخواهد آمد و ما بار ها این را گفته ایم که این روند زمانگیر خواهد بود و کار های زیادی باقی مانده است که باید انجام یابد. "

اما آقای کری علاوه کرد که داعش مجبور شده است که معاش برخی از جنگجویانش را به نیم کاهش دهد زیرا منبع درآمد آن که نفت بود از سوی ایالات متحده هدف قرار گرفت و از بین برده شد.

در همین حال، جنرال جوزف دنفورد ، قوماندان پیشین نیروهای امریکایی و اشتون کارتر، وزیردفاع ایالات متحده قرار است که خواهان اختصاص نیروهای بیشتردر جنگ علیه گروه دولت اسلامی شوند.

جاش ارنست؛ سخنگوی قصر سفید هفته گذشته گفت که رئیس جمهور أوباما این پیشنهاد را مورد غور قرار داده است.

آقای کری در حالی ار عراق دیدن می کند که آقای عبادی، صدراعظم آن کشور با آشفتگی های سیاسی مواجه می باشد. آقای عبادی تغییر در کابینه را ماه گذشته به منظور مبارزه با فساد اداری بعد از مظاهرات حامیان مقتدی الصدر روحانی شیعه پیشنهاد کرد.

یک مقام وزارت خارجه می گوید که بخشی از پیام آقای کری- عراقی ها را تشویق خواهد که در پهلوی اینکه تغیرات در کابینه را دنبال می کنند، نباید مبارزه علیه تندوران گروه دولت اسلامی را فراموش کرد."

آقای کری درسفریک هفته ای خود به شرق میانه و آسیا، به هیروشیما جاپان می رود جائیکه او در نشست کشورهای جی ٧ اشتراک خواهد کرد و همچنان از بنای یادگاری جنگ جهانی دوم دیدن می کند.

گزارش صدای امریکا

ترجمه : رویا زمانی

XS
SM
MD
LG