لینک های دسترسی

Breaking News

داعش مسوولیت حمله در نزدیکی سفارت روسیه در کابل را بر عهده گرفت 


گروه دولت اسلامی (داعش) مسوولیت حملهٔ امروز پنج سپتمبر (۱۴ سنبله) در نزدیکی سفارت روسیه در شهر کابل را بر عهده گرفت.

بر اساس معلومات مقامات روسی و مسوولین حکومت طالبان، در این حمله دو کارمند سفارت روسیه و چهار شهروند افغانستان کشته شدند.

خبرگزاری فرانس پرس گزارش داده است که گروه داعش با نشر اعلامیه‌ای در تلگرام نگاشته است که یک جنگجوی این گروه واسکت انتحاری اش را در گردهمایی که کارمندان روسی در آن اشتراک داشتند، منفجر کرد.

اما خالد زدران، سخنگوی قوماندانی امنیۀ طالبان برای کابل، گفته است که حمله کنندۀ انتحاری قصد داشت تا مواد همراه‌اش را در میان مردم انفجار دهد که پیش از رسیدن به هدف توسط نیروهای امنیتی موظف در محل هدف قرار گرفت. او اضافه کرد که در نتیجۀ گلوله‌باری، مواد همراه فرد انتحاری انفجار کرد و سبب تلفات شد.

شاخه‌ٔ‌ خراسان داعش فرد حمله کننده را وقاص المهاجر معرفی کرده و ادعا کرده است که در این حمله ۲۵ نفر، به شمول "اعضای طالبان، جاسوسان، نیروهای امنیتی طالبان" کشته و زخمی شده اند. این گروه ادعا کرده است که حد اقل دو شهروند روسیه نیز در این حمله کشته شده اند.

مقامات گفته اند که در حملهٔ امروزی شماری دیگر زخمی شده اند، اما رقم دقیق زخمی‌شدگان ارایه نشده است.

وزارت خارجهٔ روسیه نیز کشته شدن دو کارمند سفارت این کشور در کابل را تایید کرده است، اما واضح نکرده که آیا آنان دپلومات‌های روسی بوده اند یا نه.

روسیه، پاکستان، هیات معاونت ملل متحد در افغانستان و شماری از مقامات پیشین افغان به شمول حامد کرزی، رییس جمهور پیشین، و عبدالله عبدالله، رییس پیشین شورای عالی مصالحهٔ ملی افغانستان،‌نیز این حمله را تقبیح کرده اند.

وزارت خارجهٔ حکومت طالبان گفته است که در پیوند به این رویداد، امیر خان متقی، سرپرست این وزارت در یک تماس تلیفونی با سرگی لاوروف، وزیر خارجهٔ روسیه، تعهد کرده است که در این خصوص تحقیقات همه‌جانبه صورت خواهد گرفت.

شاخهٔ خراسان گروه داعش در اوایل سال ۲۰۱۵ در افغانستان ظهور کرد و پس از تسلط دوبارهٔ طالبان بر افغانستان، حملاتش را در این کشور افزایش داده است. اما این نخستین بار است که این گروه سفارت یک کشور خارجی را در کابل هدف قرار می‌دهد.

در تهیهٔ این مطلب از گزارش فرانس‌پرس استفاده شده است.

XS
SM
MD
LG