لینک های دسترسی

Breaking News

بازداشت یک جنگجوی تاجکستانی داعش در تخار


منطقه کوهستانی خوروگ تاجکستان در ولایت گورنو بدخشان
منطقه کوهستانی خوروگ تاجکستان در ولایت گورنو بدخشان

با افزایش تنش ها درمزر افغانستان- تاجکستان در مورد افراطگرایی وجلب و جذب گروه دولت اسلامی، مقامات افغان به روز پنجشنبه یک نوار ویدیویی را نشر کرد. مقامات افغان میگویند که در آن ویدیو یک تبعۀ تاجک دیده میشود که میگوید برای جنگیدن در کنار داعش آمده است.

بر اساس گفته های مقامات افغان، نام آن مرد نصرت الله است و او در آن نوار گفته است که شهروند تاجکستان از دوشنبه بوده و به تازگی با گروه دولت اسلامی پیوسته است. مقامات افغان میگویند که او در ولایت تخار افغانستان توقیف شده بود. صدای امریکا نتوانست صحت این نوار ویدیویی را تائید کند.

نصرت الله در یک ویدیوی که توسط ریاست عمومی امنیت ملی نشر شد گفته است که او به تخار آمد، جائیکه از سوی قوماندان امنیه توقیف شد.

ویدیوی ریاست عمومی امنیت ملی افغانستان:

نصرت الله گفت که او از طریق رسانه اجتماعی به گروه دولت اسلامی جذب شده بود.

" من برای یک سال و دوماه در روسیه بودم در آنجا کار میکردم و در آنجا از طریق انترنت با یک رهبر گروه دولت اسلامی آشنا شدم که در افغانستان فعالیت میکند و او مرا به جهاد دعوت کرد و من دعوت او را پذیرفتم."

مقامات روسی میگویند که آنان از جلب و جذب مردم توسط گروه دولت اسلامی از جماهیر شوروی سابق بسیار نگران اند. شبکه های جلب و جذب گروه دولت اسلامی نه تنها جوانان را جذب میکند بلکه آمادگی های سفر آنان را تهسیل میبخشد.

نصرت در آن ویدیو گفت است " او (رهبر گروه دولت اسلامی در افغانستان) برایم ۲۰ هزار ربل روسی فرستاد و من از طریق آذربایجان وارد ایران شدم. آنان به من گفتند که از طریق هوا به کابل سفر کنم." او گفت که از کابل به کندز انتقال داده شد و از آنجا به ولایت تخار رفت.

بر اساس گزارش های استخباراتی در افغانستان تخمیناً بین دو تا سه هزار تندرو مرتبط به گروه دولت اسلامی وجود دارد.

آژانس خبررسانی پژواک به نقل از مقامات پولیس افغان در ولایت بغلان گزارش داد که دو تندرو خارجی بشمول یک تبعۀ تاجک به روز پنجشنبه در جریان درگیری با نیروهای امنیت افغان کشته شدند.

بر اساس گزارش ها اکثریت اعضای آسیای مرکزی گروه دولت اسلامی پس از آن از پاکستان بیرون شدند که اردوی پاکستان علیه شماری از گروه های تندرو در نزدیکی مرز افغانستان، یک سلسله عملیات های را راه اندازی کرد.

یک منبع امنیتی در ولایت زابل که نخواست نامش گرفته شود به صدای امریکا گفت" اکثریت تندروان گروه دولت اسلامی در ساحه (در ولایت زابل) شهروندان آسیای مرکزی اند که یک سال پیش با خانواده هایشان از آن سوی خط دیورند در پاکستان به اینجا آمده اند."

زابل از دیری میدان جنگ میان گروه های رقب طالب و تندروان گروه دولت اسلامی بوده است.

محمد حنیف اتمر، مشاور امنیت ملی، رئیس جمهور افغانستان ماه گذشته به بی بی سی گفت که ۸۰ تا ۹۰ در صد جنگجویان گروه دولت اسلامی در بخش های شرق افغانستان، شهروند افغان نیستند و اکثریت آنان از پناهگاه های شان از آنسوی خط دیورند از پاکستان به افغانستان آمده اند.

یک صفحۀ تویتر مرتبط به گروه دولت اسلامی دو تصویری را در ماه اگست نشر کرده که گفته میشود از یک کمپ آموزشی در ساحات قبائیلی شمالغربی پاکستان گرفته شده است.

جنگجویان ازبکستانی گروه دولت اسلامی به روز یک شنبه هفت غیر نظامی افغان را در ولایت زابل کشتند. آنان این افراد را بیش از یک ماه قبل از ولایت غزنی اختطاف کرده بودند.

یک تعداد زیادی از تندروان آسیای مرکزی، بشمول ازبک ها، تاجک ها و چیچینی ها در کنار طالبانی میجنگند که در اواخر ماه سپتمبر برای مدت کوتاهی شهر کندز را تصرف کرده بودند.

آژانس خبررسانی ریا ماه گذشته از الکساندر بوردنیکوف، رئیس خدمات امنیت فدرال روسیه نقل کرد که گفته بود، تندروان گروه دولت اسلامی در افغانستان، تهدیدات روز افزونی را متوجه آسیای مرکزی ساخته اند.

بورتنیکوف گفته است" شدت تنش ها در افغانستان مایه نگرانی جدی است. او افزوده است" گروهای متعدد تندرو که با طالبان ارتباط دارند، بر مرز های شمالی آن کشور تمرکز کرده اند."

جان کری، وزیر خارجۀ ایالات متحده ماه گذشته به تمامی (پنج) جمهوری آسیای مرکزی مسافرت کرد جائیکه به گفتۀ مقامات امریکایی موضوعات امنیتی موضوعع اصلی مذاکرات بود.

XS
SM
MD
LG