لینک های دسترسی

Breaking News

نبیل: از نگاه استخباراتی، در افغانستان بر داعش حاکم استیم


رحمت الله نبیل در کابینۀ جدید نیز نامزد ریاست امنیت ملی است
رحمت الله نبیل در کابینۀ جدید نیز نامزد ریاست امنیت ملی است

رحمت الله نبیل سرپرست ریاست امنیت ملی افغانستان از متلاشی شدن یک دستۀ کوچک مربوط به گروه دولت اسلامی یا داعش در ولایت قندز خبر داده است.

آقای نبیل که به حیث نامزد ریاست امنیت ملی معرفی شده، امروز در ولسی جرگه گفت که افغانی به نام ابویوسف، که تابعیت آسترالیا را نیز داشت، دستۀ کوچکی از گروه دولت اسلامی یا داعش را در قندز تأسیس کرده بود. امنیت ملی موفق شد این شخص را ردیابی کرده و کسانی را که او "به داعش تشویق کرده بود" گرفتار کنند.

آقای نبیل افزود که شخص ابویوسف در سوریه کشته شد دستۀ مربوط او در قندز نیز متلاشی گردید.

با آنهم، سرپرست ریاست امنیت ملی خطرات گروه دولت اسلامی در افغانستان را کم اهمیت جلوه داد و گفت کسانی که در ولایاتی مانند هلمند و فراه بیرق داعش بلند میکنند، "اکثریت آن قوماندانان فعلی ناراض به اساس دلایل مختلف (از طالبان) اند که میخواهند هم جلب توجه کنند و هم از بودجۀ داعش اگر چیزی به دست شان بیاید، از آن استفاده کنند."

خوشبینی ها و نگرانی ها

آقای نبیل از توانایی ریاست امنیت ملی افغانستان در برابر گروه دولت اسلامی (داعش) سخن گفت و افزود که سازمان مربوطه اش، نسبت به سایر سازمان های استخباراتی در کشور های همسایه، بر گروه دولت اسلامی در افغانستان "حاکم تر" بوده است. وی افزود که بر اساس معلومات در دست داشته آنها، پاکستان از ناحیۀ داعش، نسبت به افغانستان آسیب پذیرتر است.

اما میرداد خان نجرابی رئیس کمیسیون امنیت داخلی ولسی جرگه، در مصاحبه ای با تلویزیون آشنا، از گسترش گروه دولت اسلامی در افغانستان اظهار نگرانی کرد. آقای نجرابی راهیابی گروه داعش به افغانستان را، با نخستین پیدایش گروه طالبان مقایسه کرد.

آقای نجرابی با اشاره به وقایع دهۀ نود گفت: "قبلاً هم در افغانستان طالبانی وجود نداشت و با گذشت زمان دیدیم که طالبان به وجود آمدند، آهسته آهسته اینها نفوذ کردند و ساحات زیادی را تحت تسلط شان قرار دادند."

رئیس کمیسیون امنیت داخلی ولسی جرگه در مصاحبه اش افزود که مقامات امنیتی و نمایندگان مردم در شورای ملی از موجودیت عناصر خارجی در ولایات مختلف خبر داده اند و مردم افغانستان از دگرگونی هایی که در گروه های ضد حکومتی پدیدار میشوند، "جداً نگران" اند.

آقای نجرابی به این باور است که اکنون شعار های طالبان کهنه شده و با ملاحظه به سابقۀ شان، نمیتوانند در مناطق شمال افغانستان عرض وجود کنند؛ از همین رو به واسطۀ یک گروه جدید میخواهند نفوذ پیدا نمایند.

مگر با وجود این همه نگرانی ها، رئیس کمیسیون امنیت داخلی ولسی جرگه به این عقیده است که در نظر نیرو های امنیتی افغان، مبارزه با داعش و یا طالب تفاوتی ندارد و با "دشمنان وطن" چه بیرق سفید داشته باشند و چه سیاه، مبارزه خواهند کرد.

XS
SM
MD
LG