لینک های دسترسی

Breaking News

خانوادۀ فراری از چنگ داعش چی می‌گوید؟


کم و بیش ۱۲۰۰ خانوادۀ افغان از ساحات زیر ادارۀ داعش در ننگرهار بیجا شده اند
کم و بیش ۱۲۰۰ خانوادۀ افغان از ساحات زیر ادارۀ داعش در ننگرهار بیجا شده اند

مقام‌های محلی ولایت ننگرهار می‌گویند که در اثر جنگ و حملات بر ضد تندروانی که خود را وابسته به گروه دولت اسلامی یا داعش خوانده و در ولسوالی پچیراگام آن ولایت مستقر اند، کم و بیش ۱۲۰۰ خانواده مجبور به ترک خانه‌های شان شده اند.

یکی از خانواده های افغان که به کمک عملیات سربازان افغان از چنگ جنگجویان داعش در ولسوالی پچیراگام نجات یافته است، مشقتی را شرح می‌دهد که در اسارت تندروان آن گروه تحمل کرده اند.

اعضای این خانواده ۱۹ نفری که اکنون در شهر جلال آباد پناه داده شده اند، می‌گویند که جنگجویان داعش آنان را تهدید کرده بودند که اگر برای فرار سعی کنند، کشته خواهند شد.

ملنگ سالمندترین عضو این خانواده که ۷۰ سال عمر دارد به خبرنگاران گفت که ده روز در داخل یک اتاق گیرمانده و از مقدار اندک آب و نان توشۀ شان به همان اندازه صرف می‌کردند تا از مردن خویش جلوگیری کنند، تا اینکه به گفتۀ وی به کمک سربازان افغان نجات یافتند.

عطاالله خوگیانی سخنگوی والی ننگرهار می‌گوید که اعضای این خانواده پس از عملیات نیروهای افغان در ولسوالی پچیراگام نجات داده شدند.

نجات یافته‌گان این خانواده می‌گویند که دو عضو خود را در جریان دو عضو خانواده در جریان تبادلۀ شلیک ها زخمی شده اند و همسرش هنوز مفقود الاثر است.

بسمل گل، عروس ملنگ، گفت که همه مال و منال خود را از دست داده اند و اکنون هیچ چیزی در بساط ندارند.

آنان مدعی اند که هنگام فرار از چنگ داعش، گاهگاه خود را در مغاره های کوه پنهان می‌کردند. ملنگ گفت که هنگام فرار یک نواسه اش به ضرب گلولۀ داعش از پا در آمد و آنان نتوانستند حتا جنازۀ آن کودک را با خود انتقال دهند.

میرباز خان ولسوال پچیراگام می‌گوید که جنگجویان داعش ۶۱ غیرنظامی را از پچیراگام گرفتار کرده و اکنون در زندان آن گروه در ولسوالی اچین در بند نگهداشته اند. او افزود که ساحات باقیماندۀ پچیراگام به زودی از وجود داعش پاکسازی خواهد شد.

گمان اغلب بر این است که داعش در تلاش رسیدن و ساختن پایگاه در توره بوره است تا در آنجا پایگاه قوی برای طرح حملات دهشت افگنی خود بسازد.

ولایت ننگرهار هم مرز با پاکستان است و به عنوان دژ اصلی و پناهگاه عمدۀ این گروه در افغانستان محسوب میشود. نیروهای امنیتی افغان در حال مبارزه در منطقه اند و ادعا می‌کنند که باعث تلفات سنگین شورشیان درمنطقه شده اند.

XS
SM
MD
LG